Autostrada A2 z trzema pasami coraz bliżej. Będą po trzy pasy, ale... bez poszerzania

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad właśnie podpisała umowę na zaprojektowanie dodatkowych pasów ruchu na autostradzie A2. Chodzi o prawie 90-kilometrowy odcinek między Łodzią a Warszawą. Oznacza to, że za kilka lat trasa do stolicy będzie trzypasmowa.

Autostrada A2
Autostrada A2 - na odcinku Łódź-Warszawa - będzie mieć po trzy pasy, fot. GDDKiA
4 zdjęcia
Autostrada A2
Autostrada A2
Autostrada A2
ZOBACZ
ZDJĘCIA (4)

Autostrada między Łodzią a Warszawą to jedna z najbardziej zatłoczonych autostrad w Polsce. Przejeżdża nią od 50 do nawet 100 tysięcy aut na dobę. Wie to każdy, kto choć raz jechał do stolicy. W rozładowaniu tłoku nie pomagają częste wypadki. Przy zajętym jednym pasie ruchu na autostradzie tworzą się kilometrowe korki, a czas przejazdu między naszym miastem a stolicą znacznie się wydłuża. Zauważa to zarządca drogi, który chce poszerzyć autostradę tak, żeby stała się “trzypasmówką”. Właśnie została podpisana umowa na wykonanie projektu rozbudowy. Jej koszt to ponad 25 milionów złotych.

Bez poszerzania. Jak to możliwe?

Wykonaniem projektu zajmie się firma Databout z Warszawy. - Zadaniem inżynierów będzie przygotowanie dokumentacji w ciągu 18 miesięcy wraz z wymaganymi pozwoleniami — wyjaśnia GDDKiA. A to zadanie wcale nie będzie łatwe, bo na czas rozbudowy autostrada będzie musiała być przejezdna.

- Aby zminimalizować utrudnienia i dolegliwości dla kierowców, przez cały czas trwania budowy, dla każdego z kierunków: tak w stronę Warszawy, jak i Poznania mają być dostępne po dwa pasy ruchu! To absolutnie konieczne, aby przejazd między stolicą a centrum kraju odbywał się bez poważniejszych zakłóceń. — czytamy na stronach GDDKiA.

Co ważne, autostrada nie będzie również poszerzona. Dodatkowe pasy ruchu mają powstać w miejscu dotychczasowego pasa rozdziału, który już przy budowie autostrady ponad 10 lat temu, został zaprojektowany tak, żeby umożliwić poszerzenie trasy.

Kiedy pojedziemy trzema pasami po A2?

Na zaprojektowanie dodatkowych pasów wykonawca ma nieco ponad rok. Kiedy w takim razie zostanie wbita pierwsza łopata? Nieprędko. Po wykonaniu projektu trzeba będzie znaleźć jeszcze firmę, która zajmie się pracami budowlanymi. GDDKiA planuje ogłosić przetarg za dwa lata, w 2025 roku. W tym samym roku ma zostać również podpisana umowa na przebudowę i będą mogły ruszyć prace.

SONDA

Czy często korzystasz z autostrady A2?

ZOBACZ TAKŻE