Dworzec Łódź Kaliska do przebudowy. Jak się zmieni? Co tu powstanie? [WIZUALIZACJA]

Choć prace budowlane rozpoczną się za kilka tygodni, to oficjalnie w poniedziałek, 12 czerwca, rozpoczęła się przebudowa dworca kolejowego Łódź Kaliska – Polskie Koleje Państwowe SA przekazały plac robót wykonawcy.

Dworzec Łódź Kaliska - wizualizacja
Tak dworzec Łódź Kaliska ma wyglądać po przebudowie, mat. PKP SA
5 zdjęć
Dworzec Łódź Kaliska - wizualizacja
Dworzec Łódź Kaliska przed remontem
Dworzec Łódź Kaliska przed remontem
Dworzec Łódź Kaliska przed remontem
ZOBACZ
ZDJĘCIA (5)

Nim przebudowa budynku dworca koło przejścia podziemnego do al. Unii Lubelskiej ruszy na dobre, stanie najpierw tymczasowy dworzec kontenerowy, który przejmie obsługę pasażerów.

Gdy będzie już działał, wykonawca przystąpi do rozbiórki obecnego gmachu stacji. Zachowanych zostanie z niego tylko kilka ścian, które będą wykorzystane do stworzenia nowego dworca – nowoczesnego, ekologicznego i dostosowanego do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym tych z niepełnosprawnościami. Będzie to trójnawowy gmach o prostej bryle, przeszklonej od strony placu przydworcowego. Elewacja budynku wykonana zostanie z oksydowanej miedzi, a w środkowej nawie budynku, przez całą jego długość, biec ma nowoczesny świetlik. Parter budynku będzie przeznaczony do obsługi pasażerów – znajdą się tam kasy biletowe, obszerna poczekalnia z częścią dla dzieci i lokale komercyjne. Piętra obu skrzydeł budynku przeznaczono dla spółek kolejowych.

Przed dworcem powstanie nowy węzeł komunikacyjny dostosowany do ruchu aut, autobusów i rowerów (z wiatą dla jednośladów) wraz z postojem taksówek. Teren ma zostać wzbogacony też o nową niską i wysoką zieleń. Parking dla podróżnych znajdzie się za budynkiem. 

Nowa Łódź Kaliska ma zapewnić zwiększoną przepustowość stacji po zakończeniu budowy kolejowego tunelu średnicowego, który połączy najważniejsze łódzkie stacje.

Dworzec Łódź Kaliska wygodniejszy dla podróżnych

Budynek będzie wyposażony w nowoczesne instalacje służące komfortowi pasażerów – wyświetlacze przyjazdów i odjazdów pociągów, biletomaty czy windy. Zarówno gmach, jak i jego otoczenie zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, w tym pasażerów z niepełnosprawnościami. Zlikwidowane będą bariery architektoniczne, a powstaną m.in. ścieżki prowadzące, dotykowe plany dworca, tabliczki w alfabecie Braille'a oraz toalety przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Ekologia i bezpieczeństwo

W budynku zaprojektowano energooszczędne oświetlenie, ogrzewanie podłogowe oraz system wentylacji z klimatyzacją. Nad optymalizacją zużycia energii czuwać będzie automatyczny system zawiadujący budynkiem Bezpieczeństwo w budynku i jego najbliższym otoczeniu zapewnią nowoczesne systemy: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe. Przebudowa ma kosztować 56,5 mln zł i choć władze PKP SA zapowiadają, że potrwa tylko rok, w oficjalnych materiałach termin zakończenia inwestycji zapowiadany jest na połowę 2025 r.

SONDA

Czy podoba Ci się projekt nowego dworca Łódź Kaliska?

ZOBACZ TAKŻE