Ten skromny pracownik Centrum Komputerowego Radzieckiej Akademii Nauk hobbystycznie, po godzinach pracy projektował rozmaite łamigłówki i przenosił je na komputery. Jedną z nich było układanie klocków tzw. tetramino, czyli kształtów zbudowanych z czterech kwadratowych bloków identycznej wielkości. W pewnym momencie Pażytnow do czysto logicznej zabawy dodał czynnik upływającego czasu – zaczął zrzucać klocki na dno przezroczystej studni. Stopniowo udoskonalana przez niego gra (m.in. zmiana szybkości spadania klocków) zaczęła żyć własnym życiem. Student Wadim Gerasimow przeniósł program na platformę PC, a Tetris rozprzestrzenił się bez kontroli swego twórcy.
Sprawni zachodni biznesmeni szybko wykorzystali brak doświadczenia samego Pażytnowa, jego szefów oraz władz ZSRR w kwestii praw autorskich do oprogramowania, w efekcie czego rozmaite warianty gry ukazały się na niemal wszystkich ówczesnych komputerach i konsolach. Największą popularność zyskał ten dla przenośnej konsoli Nintendo Game Boy – to jeden z tytułów odpowiedzialnych za narodziny nurtu gier, które dziś nazywamy „casualowymi”. Pojawiły się też nieoficjalne konwersje (jak polski Warsaw Tetris dla Atari) oraz bardziej twórcze modyfikacje (np. trójwymiarowy Blockout).
Sam Pażytnow w uznaniu zasług dostał od władz ZSRR klon komputera IBM PC (oczywiście radziecki), a potem wyemigrował do USA, by projektować inne gry wideo. Żadna jednak nie powtórzyła sukcesu debiutu. Na szczęście po latach autor zdołał odzyskać prawa do dzieła swojego życia, które zresztą bawi kolejne pokolenia graczy – obecnie nawet w wirtualnej rzeczywistości (Tetris Effect).
W czwartek, 6 czerwca w Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej – z okazji 40. urodzin gry – będzie można sprawdzić stare i nowe wersje Tetrisa oraz jego modyfikacje i na własnej skórze przekonać się, czy sędziwy jubilat nadal potrafi zachwycić. Dla najlepszych graczy przewidzieliśmy tetrisowe upominki!
Wydarzenie w cenie biletów na ekspozycję CKNI.