Historia zajezdni Chocianowice. Przez lata kluczowa zajezdnia dla Łodzi i... nie tylko

Po zakończeniu remontu to nowoczesne Centrum Obsługi Tramwajów o powierzchni blisko 7,5 ha i jedna z kluczowych inwestycji komunikacyjnych w mieście. Tramwaje wracają do Chocianowic – miejsca, którego historia jest niezwykle bogata.

Historia zajezdni Chocianowice
Historia zajezdni Chocianowice. Przez lata kluczowa zajezdnia dla Łodzi i... nie tylko
7 zdjęć
Historia zajezdni Chocianowice
Historia zajezdni Chocianowice
Historia zajezdni Chocianowice
Historia zajezdni Chocianowice
Historia zajezdni Chocianowice
ZOBACZ
ZDJĘCIA (7)

Wszystko zaczęło się już 1901 roku, kiedy z Łodzi zainicjowano transport podmiejski. Konsorcjum Łódzkich Dojazdowych Kolei Publicznych chciało skomunikować miasto z innymi mniejszymi ośrodkami. Chodziło o sprawny dojazd do pracy. Pierwszy ruszył tramwaj do Pabianic. Następnie uruchomiono połączenie do Rudy Pabianickiej, które później przedłużono do Rzgowa i Tuszyna.

Co ciekawe w przeciwieństwie do łódzkich elektrycznych tramwajów, które wyjechały na ulice miasta jako pierwsze w Królestwie Polskim, linie podmiejskie obsługiwał tabor parowozowy. Charakterystyczne dla niego były bardzo długie wagony, które kursowały na trasach do okolicznych gmin. Zniknęły dopiero w latach 60-tych. Później były tzw. N i przegubowce 803.

Zajezdnia Chocianowice – od autobusów po tramwaje

W 1934 roku z Chocianowic uruchomiono linię autobusową Łódź-Sieradz. Po wojnie autobusy wyjechały też na ulice Łodzi. W zajezdni przeprowadzano przeglądy i remonty pojazdów. W latach 70. odsłonięto tam Pomnik Pamięci Tramwajarzy Łódzkich.

Obecnie Chocianowice to jedna z dwóch czynnych zajezdni tramwajowych w Łodzi. Obsługuje około 220 składów. Koszt jej przebudowy to ponad 136 mln złotych.

ZOBACZ TAKŻE