Historia zajezdni Helenówek. Związana z początkami elektrycznej komunikacji i to nie tylko w Łodzi

Ponad stuletni budynek zajezdni tramwajowej Helenówek zmienia się w nowoczesny Zakład Techniki, w którym kompleksowo naprawiany i modernizowany będzie tabor MPK Łódź. Historia tego miejsca jest niezwykle ciekawa i wiąże się z początkami elektrycznej komunikacji i to nie tylko w naszym mieście.

Łódź. Historia zajezdni Helenówek
Historia zajezdni Helenówek. Związana z początkami elektrycznej komunikacji i to nie tylko w Łodzi / fot. Fotpolska.eu
12 zdjęć
Łódź. Historia zajezdni Helenówek
Łódź. Historia zajezdni Helenówek
Łódź. Historia zajezdni Helenówek
Łódź. Historia zajezdni Helenówek
Łódź. Historia zajezdni Helenówek
ZOBACZ
ZDJĘCIA (12)

Znajdująca się przy ul. Zgierskiej 256 zajezdnia Helenówek powstała w 1922 roku jako czołowa zajezdnia Łódzkich Wąskotorowych Elektrycznych Kolei Dojazdowych. Była odpowiedzią na dynamiczny rozwój transportu miejskiego jaki nastąpił na przełomie XIX i XX wieku.

Łódź była pierwszym miastem na terenie zaboru rosyjskiego i dziesiątym w całym ówczesnym Cesarstwie Rosyjskim w którym uruchomiono elektryczną komunikację tramwajową. W mieście nigdy nie było tramwajów konnych, chociaż istniały plany stworzenia opartego na nich transportu publicznego. Po wprowadzeniu elektrycznego transportu opinia publiczna ze zdziwieniem mówiła o „tramwaju co bez konia chodzi”.

Zajezdnia Helenówek we wsi Radogoszcz

Zbudowana w ówczesnej wsi Radogoszcz zajezdnia początkowo obsługiwała tylko kursy do Zgierza, następnie także do Ozorkowa. Od lat 40. wraz ze zmianą granic Łodzi znalazła się w obrębie miasta i administrowana była przez niemieckie Litzmannstädter Elektrische Zufuhrbahnen.

Po wojnie przywrócono polską nazwę przedsiębiorstwa, a w 1948 zlikwidowano Łódzkie Wąskotorowe Elektryczne Koleje Dojazdowe. Zajezdnię przekazano Miejskim Zakładom Komunikacyjnym, przekształconym w 1951 w MPK Łódź. Kilka lat później zaczęto obsługiwać linie miejskie, powstała więc potrzeba przebudowy i rozbudowy całej infrastruktury, która nastąpiła na przełomie lat 50. i 60. W latach 1997-2002 na terenie zajezdni tworzono tramwaje Konstal 803N, a także przechowywano wagony prywatne.

Zajezdnia Helenówek funkcjonowała do 2012 roku, zlikwidowano ją z powodu złego stanu technicznego. Teraz znów rozpoczyna się jej nowa karta.

ZOBACZ TAKŻE