Kiedy pojedziemy tunelem pod Łodzią? Jest nowy termin [SZCZEGÓŁY]

Według pierwotnych planów tunel średnicowy pod Łodzią powinien być już otwarty. Wstępnie zakładano, że już od roku łodzianie powinni jeździć pociągami między dworcami Łódź Kaliska i Fabryczna. Działać miał już również przystanek Łódź Śródmieście. Ten plan się nie udał. Są jednak kolejne opóźnienia. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały niedawno aneks, który zakłada, że prace potrwają kolejny rok. A kiedy ruszą pociągi?

Tunel średnicowy pod Łodzią
Tunel średnicowy pod Łodzią

Tunel średnicowy pod Łodzią ma połączyć dworzec Łódź Fabryczna z dworcem Łódź Kaliska, a także dworcem Żabieniec. To inwestycja ważna nie tylko dla ruch pociągów podmiejskich, czy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, ale również dla pociągów dalekobieżnych. Teraz część połączeń omija Łódź, a nawet jeśli składy przez miasto jadą, to nadkładają drogi, przejeżdżając linią obwodową m.in. przez dworzec Łódź Chojny. To znacznie wydłuża podróż. Dzięki inwestycji wartej prawie 2 mld złotych ma się to zmienić. Pociągi będą przejeżdżać przez Łódź znacznie szybciej, a mieszkańcy będą mogli dostać się pociągami do ścisłego centrum, dzięki powstającemu właśnie przystankowi Łódź Śródmieście u zbiegu ulicy Zielonej i al. Kościuszki.

Kiedy zakończenie prac?

Z aneksu, który podpisały PKP PLK wynika, że zakończenie prac będzie możliwe najwcześniej w przyszłym roku. Pierwsze pociągi pojadą tunelem w 2025 roku. Skąd takie opóźnienia? - Wpływ na tempo i postęp prac ma wzrost kosztów inwestycji, które wynikają m.in. z inflacji, pandemii Covid-19 oraz wojny na Ukrainie. Konflikt za naszą wschodnią granicą spowodował również odpływ części pracowników zatrudnianych przez podwykonawców, którzy wymagali zastąpienia — wyjaśnia Rafał Wilgusiak z PKP PLK. To jednak nie wszystkie powody. Tarcze TBM, które wiercą tunel pod Łodzią, napotykają również na problemy. - Postęp drążenia zależy od warunków geotechnicznych. Maszyny przechodzą przez zróżnicowany teren: zawodnione grunty, twarde i duże głazy, piaski. TBM przechodzą na bieżąco serwis np. w głowicy TBM wymianę narzędzi skrawających oraz dysków tnących — dodaje Wilgusiak.

Gdzie są tarcze?

Prace przy drążeniu tunelu cały czas trwają. Większa maszyna, czyli “Katarzyna” jest już na wysokości przyszłego przystanku Polesie, obok Manufaktury. Wkrótce zacznie przebijać się do Śródmieścia w stronę przyszłego przystanku przy al. Kościuszki. Ten etap będzie wyjątkowo skomplikowany, bo tunel będzie drążony pod miejską zabudową. Oznacza to konieczność wyburzenia części kamienic, a także czasowej przeprowadzki lokatorów z budynków, które zostaną. Mniejsza tarcza, czyli “Faustyna” jest teraz w komorze rozgałęziającej na Kozinach i wkrótce zacznie wiercenie tunelu w stronę dworca Łódź Żabieniec.

ZOBACZ TAKŻE