Klimatyzacja niemal we wszystkich pociągach. Co zrobić, gdy nie działa?

Wakacyjne upały nie powiedziały jeszcze ostatniego słowa. Podczas skwaru przekraczającego 30 stopni Celsjusza podróż na wakacje może być prawdziwą udręką. Szczególnie w pociągu, w którym brak jest klimatyzacji. Na szczęście w Polsce coraz rzadziej kursują składy, w których brakuje urządzeń chłodzących. Większość składów ma klimatyzację. Co jednak kiedy ona nie działa? Czy mamy prawo domagać się zwrotu za bilet lub rekompensaty? Sprawdziliśmy!

Pociąg na peronie
Co zrobić, gdy w pociągu nie działa klimatyzacja?

Problem braku klimatyzacji na polskiej kolei staje się coraz bardziej marginalny. Stanowcza większość składów ma wagony wyposażone w urządzenia chłodzące. Dotyczy to również pociągów, które kursują w województwie łódzkim. Przykładem jest Łódzka Kolej Aglomeracyjna, której wszystkie pojazdy są wyposażone w klimatyzację. Niewiele gorzej jest w pociągach dalekobieżnych. 83% wagonów Intercity jest wyposażona w klimatyzację. Mają ją także wszystkie zespoły trakcyjne, takie jak Dart, czy Flirty, które kursują przez Łódź. W chłodzenie wyposażone są też pociągi osobowe. - Tabor kolejowy Łódzkiego Zakładu Polregio w 80% pojazdów wyposażonych jest w system klimatyzacji — zapewnia rzecznik zakładu Anna Piotrowska.

Awarie

Awarie jednak się zdarzają, szczególnie kiedy temperatura na zewnątrz przekracza 30 stopni. Wtedy przejazd może stać się prawdziwą mordęgą. Co w takim razie zrobić, kiedy klimatyzacja nie działa? To zależy od tego, jakim pociągiem jedziemy. Każdy przewoźnik ma swoje procedury. Jeśli podróżujemy Intercity, najpierw usterkę klimatyzacji musimy zgłosić konduktorowi. - Pasażer, który w trakcie podróży stwierdzi brak właściwie funkcjonującej klimatyzacji, powinien to zgłosić drużynie konduktorskiej. Gdy próba przywrócenia klimatyzacji przez obsługę pociągu nie przyniesie efektu, wówczas w miarę możliwości na trasie wzywany jest pracownik serwisu — wyjaśnia Maciej Dutkiewicz z PKP Intercity. - Ponadto w trakcie podróży drużyna konduktorska, w zależności od frekwencji w pociągu, proponuje pasażerom zmianę miejsca do wagonów, w których klimatyzacja zapewnia właściwy komfort — dodaje. W pociągach osobowych jest inaczej. Tu nie ma obowiązkowej rezerwacji miejsca, więc sami możemy poszukać wagonu z działającą klimatyzacją. Jeśli jednak się to nie uda, możemy również udać się do konduktora. - Pojazdy wyposażone są w wodę dla podróżnych, w przypadku wysokich temperatur pasażer może zgłosić się do obsługi pociągu po butelkę wody — wyjaśnia Anna Piotrowska.

Reklamacja?

Co jednak zrobić, jeśli nie uda nam się zmienić miejsca i będziemy musieli jechać bez klimatyzacji? Czy pasażerowi przysługuje w takim przypadku rekompensata? Tu odpowiedź może niestety rozczarować. Jeśli chłodzenie nie działa, nie przysługuje nam automatyczny zwrot pieniędzy za bilet. - Pasażer w każdym przypadku ma prawo zgłoszenie swoich uwag dotyczących podróży,  jednakże regulamin nie przewiduje rekompensaty z u uwagi na brak klimatyzacji w pojeździe — zaznacza  Anna Piotrowska. Podobnie jest, jeśli chodzi o połączenia dalekobieżne. - Każdy pasażer ma prawo i możliwość złożenia reklamacji. Jest ona rozpatrywana indywidualnie — dodaje Maciej Dutkiewicz.

ZOBACZ TAKŻE