Problem braku klimatyzacji na polskiej kolei staje się coraz bardziej marginalny. Stanowcza większość składów ma wagony wyposażone w urządzenia chłodzące. Dotyczy to również pociągów, które kursują w województwie łódzkim. Przykładem jest Łódzka Kolej Aglomeracyjna, której wszystkie pojazdy są wyposażone w klimatyzację. Niewiele gorzej jest w pociągach dalekobieżnych. 83% wagonów Intercity jest wyposażona w klimatyzację. Mają ją także wszystkie zespoły trakcyjne, takie jak Dart, czy Flirty, które kursują przez Łódź. W chłodzenie wyposażone są też pociągi osobowe. - Tabor kolejowy Łódzkiego Zakładu Polregio w 80% pojazdów wyposażonych jest w system klimatyzacji — zapewnia rzecznik zakładu Anna Piotrowska.
Awarie
Awarie jednak się zdarzają, szczególnie kiedy temperatura na zewnątrz przekracza 30 stopni. Wtedy przejazd może stać się prawdziwą mordęgą. Co w takim razie zrobić, kiedy klimatyzacja nie działa? To zależy od tego, jakim pociągiem jedziemy. Każdy przewoźnik ma swoje procedury. Jeśli podróżujemy Intercity, najpierw usterkę klimatyzacji musimy zgłosić konduktorowi. - Pasażer, który w trakcie podróży stwierdzi brak właściwie funkcjonującej klimatyzacji, powinien to zgłosić drużynie konduktorskiej. Gdy próba przywrócenia klimatyzacji przez obsługę pociągu nie przyniesie efektu, wówczas w miarę możliwości na trasie wzywany jest pracownik serwisu — wyjaśnia Maciej Dutkiewicz z PKP Intercity. - Ponadto w trakcie podróży drużyna konduktorska, w zależności od frekwencji w pociągu, proponuje pasażerom zmianę miejsca do wagonów, w których klimatyzacja zapewnia właściwy komfort — dodaje. W pociągach osobowych jest inaczej. Tu nie ma obowiązkowej rezerwacji miejsca, więc sami możemy poszukać wagonu z działającą klimatyzacją. Jeśli jednak się to nie uda, możemy również udać się do konduktora. - Pojazdy wyposażone są w wodę dla podróżnych, w przypadku wysokich temperatur pasażer może zgłosić się do obsługi pociągu po butelkę wody — wyjaśnia Anna Piotrowska.
Reklamacja?
Co jednak zrobić, jeśli nie uda nam się zmienić miejsca i będziemy musieli jechać bez klimatyzacji? Czy pasażerowi przysługuje w takim przypadku rekompensata? Tu odpowiedź może niestety rozczarować. Jeśli chłodzenie nie działa, nie przysługuje nam automatyczny zwrot pieniędzy za bilet. - Pasażer w każdym przypadku ma prawo zgłoszenie swoich uwag dotyczących podróży, jednakże regulamin nie przewiduje rekompensaty z u uwagi na brak klimatyzacji w pojeździe — zaznacza Anna Piotrowska. Podobnie jest, jeśli chodzi o połączenia dalekobieżne. - Każdy pasażer ma prawo i możliwość złożenia reklamacji. Jest ona rozpatrywana indywidualnie — dodaje Maciej Dutkiewicz.