Tunel dla KDP to inwestycja, która umożliwi przejeżdżanie pod miastem pociągom osiągającym wysoką prędkość, np. Pendolino. Trasa będzie miała 4,6 km długości i średnicę 14 metrów. Punktem startowym będzie dworzec Łódź Fabryczna. Następnie pociąg przejedzie pod Łódzkim Domem Kultury, Starym Polesiem i Karolewem. Na powierzchnię wyjedzie na Retkini, zaraz koło skrzyżowania ul. Obywatelskiej z ul. Maratońską. Ale bez obaw! Mieszkańcy nie będą odczuwać pociągów przejeżdżających pod ich domami, gdyż tunel będzie miał od 24 do 33 metrów głębokości.
- CZYTAJ WIĘCEJ: Kolej Dużych Prędkości w Łodzi. Tak będzie wyglądała trasa Łódź-Warszawa [WIZUALIZACJE]
Tunel pod Łodzią. Trzy etapy prac
Pracę przy budowie tunelu pod Łodzią podzielono na trzy etapy. Pierwszym było wzmocnienie budynku Łódzkiego Domu Kultury, obok którego ma znajdować się jedna z komór drążących tunel tarcz TBM. Drugi to budowa obu komór — startowej na Retkini (w okolicach ulic Obywatelskiej, Maratońskiej i Waltera-Janke) i końcowej w pobliżu ul. Traugutta. Trzecim będzie budowa samego tunelu – pod koniec 2024 r. wpłynęło pięć ofert na tę część inwestycji. Wykonawca zostanie wybrany w drugiej połowie 2025 r. Po tym etapie rozpoczną się prace budowlane. Szacowany koszt inwestycji to 2,8 mld zł.
Mapa w pełnym rozmiarze znajduje się w galerii zdjęć powyżej.