Tunel dla KDP to inwestycja, która umożliwi przejeżdżanie pod miastem pociągom osiągającym wysoką prędkość, np. Pendolino. Trasa będzie miała 4,6 km długości i średnicę 14 metrów. Punktem startowym będzie dworzec Łódź Fabryczna. Następnie pociąg przejedzie pod Łódzkim Domem Kultury, Starym Polesiem i Karolewem. Na powierzchnię wyjedzie na Retkini, zaraz koło skrzyżowania ul. Obywatelskiej z ul. Maratońską. Ale bez obaw! Mieszkańcy nie będą odczuwać pociągów przejeżdżających pod ich domami, gdyż tunel będzie miał od 24 do 33 metrów głębokości.
Tunel pod Łodzią. Trzy etapy prac
Pracę przy budowie tunelu pod Łodzią podzielono na trzy etapy. Pierwszym było wzmocnienie budynku Łódzkiego Domu Kultury, obok którego ma znajdować się jedna z komór drążących tunel tarcz TBM. Drugi to budowa obu komór — startowej na Retkini (w okolicach ulic Obywatelskiej, Maratońskiej i Waltera-Janke) i końcowej w pobliżu ul. Traugutta. Trzecim będzie budowa samego tunelu – pod koniec 2024 r. wpłynęło pięć ofert na tę część inwestycji. Wykonawca zostanie wybrany w drugiej połowie 2025 r. Po tym etapie rozpoczną się prace budowlane. Szacowany koszt inwestycji to 2,8 mld zł.
Mapa w pełnym rozmiarze znajduje się w galerii zdjęć powyżej.