Kolej Dużych Prędkości. Z Łodzi do Poznania pojedziemy w godzinę [SZCZEGÓŁY]

Szybka kolej z Poznania do Łodzi coraz bliżej. Spółka Centralny Port Komunikacyjny właśnie podpisała umowę na projekt budowy torów między Poznaniem a Sieradzem. To element trasy, która w przyszłości połączy stolicę Wielkopolski z Warszawą przez Łódź. W międzyczasie trwają już prace przygotowawcze do wiercenia tunelu dla KDP pod Łodzią.

budowa tunelu
Z Łodzi do Poznania pojedziemy w godzinę
7 zdjęć
budowa tunelu
budowa tunelu
budowa tunelu
budowa tunelu
budowa tunelu
ZOBACZ
ZDJĘCIA (7)

Umowa na zaprojektowanie jednego z odcinków trasy Kolei Dużych Prędkości została podpisana pod koniec lutego. Informowała o tym jako pierwsza łódzka "Gazeta Wyborcza". Tory, którymi mają pojechać szybkie pociągi, będą przebiegać m.in. przez Kalisz i Środę Wielkopolską. W kolejnych etapach tory połączą także Sieradz z Łodzią. Dzięki temu połączeniu podróż do Poznania ma skrócić się o 2/3. Obecnie przejazd tradycyjnym pociągiem zajmuje ponad 3 godziny. W przypadku Kolei Dużych Prędkości ma być to około godzina. Co ważne, wszystko wskazuje na to, że projekt budowy KDP nie zostanie odłożony na półkę. Mimo że ważą się losy samego Centralnego Portu Komunikacyjnego między Łodzią a Warszawą, to rząd zapewnia, że z kolejowej części projektu nie zrezygnuje.

Trwa budowa

Tym bardziej że przy budowie KDP prace już się zaczęły. Właśnie w Łodzi trwają przygotowania do drążenia drugiego tunelu pod miastem, którym będą jeździły szybkie pociągi, od dworca Łódź Fabryczna właśnie w kierunku Sieradza i dalej Poznania. - Od września trwa wzmacnianie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury [...] Koszt tego kontraktu to nieco ponad 93 mln zł netto — informuje CPK. Poza tym trwa przebudowa podziemnej infrastruktury potrzebnej do obsługi tunelu w przyszłości. Budowana jest także sieć energetyczna. Wkrótce ma ruszyć także budowa tak zwanych komór startowych dla tarcz TBM drążących tunel. Jedna z nich powstanie przy dworcu Łódź Fabryczna, druga, na Retkini, w okolicach ulic Obywatelskiej, Maratońskiej i Waltera Janke. Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała już umowę z ich wykonawcą.

ZOBACZ TAKŻE