Łódź Solar Team. Studenci Politechniki Łódzkiej tworzą samochody zasilane słońcem!

Łódź Solar Team to zespół pasjonatów, których połączyły motoryzacja, ekologia i energetyka. Tworzą go studenci Politechniki Łódzkiej pragnący chronić środowisko.

8 zdjęć
ZOBACZ
ZDJĘCIA (8)

Zajmują się projektowaniem, produkcją i modernizacją samochodów elektrycznych zasilanych dodatkowo energią słoneczną. Dotychczas stworzyli dwa pojazdy: dwuosobowy Eagle One i pięcioosobowy Eagle Two. Oba samochody można doładowywać w trakcie podróży przy pomocy paneli fotowoltaicznych.

– Nasz zespół istnieje i prężnie działa od 2014 r. – mówi Weronika Grzesiak, koordynatorka działu marketingu Łódź Solar Team. – Ta przygoda rozpoczęła się od wymiany studenckiej, na którą pojechał Łukasz Gładysz, założyciel naszej grupy. 

W Holandii Łukasz poznał członków Solar Team Eindhoven. Temat samochodów zasilanych energią słoneczną bardzo go zafascynował, dlatego po powrocie do Polski postanowił założyć podobną grupę w Łodzi. Gdy tylko znaleźli się chętni, zespół przystąpił do działania.    

– Zarówno Eagle One, jak i Eagle Two są w 100% dziełem studentów Politechniki Łódzkiej, ale w pracy wspierali nas również studenci z Akademii Sztuk Pięknych i Uniwersytetu Łódzkiego – dodaje Weronika Grzesiak.

Ekologia przede wszystkim

Dla Łódź Solar Team ekologia jest priorytetem.

– Samochody spalinowe przyczyniają się do zanieczyszczenia środowiska, dlatego dla jego dobra warto ograniczyć ich wykorzystywanie. Alternatywą dla nich są samochody elektryczne lub, tak jak nasze, dodatkowo zasilane panelami fotowoltaicznymi. Dzięki nim można poruszać się w sposób bezemisyjny – dodaje koordynatorka.

Pojazdy studentów PŁ mają różnorodne parametry. Konstrukcję Eagle Two w całości wykonano z włókna węglowego, a auto waży jedynie 620 kg, z czego połowę stanowi waga samej baterii. Pojazd jest w stanie osiągnąć prędkość nawet 140km/h. 

– Wykorzystujemy panele o najwyższej dostępnej sprawności na rynku, a nasz rekordowy dystans pokonany na jednym ładowaniu, przy pełnym, 5-osobowym obłożeniu samochodu, wynosi 945 km – mówi Weronika Grzesiak.

Dodatkowo samochód jest wyposażony w kamerę cofania oraz posiada funkcję hamowania regeneracyjnego, dzięki czemu podczas hamowania może odzyskać część zużytej energii. Ponadto w aucie wykorzystuje się specjalne opony przeznaczone do pojazdów solarnych, które zmniejszają opór podczas toczenia, co wpływa na niższe zużycie energii.

Mistrzowie Europy z Łodzi

W skład zespołu wchodzi ok. 50 osób studiujących na różnych wydziałach PŁ. Grupa regularnie bierze udział w różnych konkursach. Podczas zawodów iLumen European Solar Challenge studenci dwa razy uzyskali tytuł mistrzów Europy, a raz zostali wicemistrzami.

– To największe europejskie zawody dla pojazdów solarnych – podkreśla koordynatorka. – Trzykrotnie braliśmy też udział w Bridgestone World Solar Challenge – wydarzeniu, w czasie którego przemierza się całą Australię z północy na południe. Podczas jednej edycji tego konkursu dostaliśmy od Tesli specjalną nagrodę za praktyczność Eagle Two.

Zespół osiąga także sukcesy w ogólnopolskich konkursach konstrukcji studenckich, ekoinnowacyjnych i naukowych. Obecny rok studenci poświęcają na udoskonalenie Eagle Two i wprowadzenie do niego elementów samochodów bezzałogowych. Dzięki temu zwiększy się komfort jazdy i będzie można zaoszczędzić jeszcze więcej energii. W planach jest także stworzenie Eagle Three. Cały projekt samochodu został już wykonany, ale na prace konstrukcyjne trzeba będzie trochę poczekać.

ZOBACZ TAKŻE