„Matka Boska Szopienicka”. Akademia Muzyczna zaprasza na spektakl taneczny

31 marca w sali koncertowej Akademii Muzycznej (ul. Żubardzka 2A) będzie można obejrzeć spektakl taneczny Agnieszki Cygan „Matka Boska Szopienicka”.

akademia muzyczna lodz matka boska
Spektakl „Matka Boska Szopienicka” będzie można zobaczyć w sali koncertowej Akademii Muzycznej, fot. mat. pras.
14 zdjęć
akademia muzyczna lodz matka boska
akademia muzyczna lodz matka boska
akademia muzyczna lodz matka boska
akademia muzyczna lodz matka boska
akademia muzyczna lodz matka boska
ZOBACZ
ZDJĘCIA (14)

Poruszająca historia opowiedziana językiem tańca, w reżyserii Agnieszki Cygan, inspirowana jest życiem Jolanty Wadowskiej-Król, lekarki która w 1974 r. odkryła nieznaną dotąd chorobę – ołowicę. 

U swoich pacjentów zauważyła szereg objawów i dolegliwości, które sugerowały zatrucie metalami ciężkimi, co zgłosiła Wojewódzkiemu Konsultantowi Medycznemu. Przy częściowym wsparciu dyrekcji Huty Metali Nieżelaznych rozpoczęła badania narażenia na ołów u dzieci z Szopienic, Burowca oraz Dąbrówki Małej. Przebadano ponad 4500 dzieci. Już po otrzymaniu wstępnych wyników okazało się, że skala problemu zatrucia ołowiem u dzieci na tym obszarze jest ogromna, a wyniki badań są wręcz przerażające.

Ołowiana epidemia

Publikacja wyników w 1974 r. w rozprawie doktorskiej wywołała reakcję rządzącej wówczas w Polsce partii PZPR. Nastąpiły naciski, presja, rozmowy ostrzegawcze, a nawet groźby, by wycofała się z tych działań. Władze uczelni, mimo wysokiej oceny promotora, nie dopuszczały do obrony doktoratu ani publikacji otrzymanych wyników. Wszystkie egzemplarze rozprawy w tajemniczy sposób zaginęły.

Matka Boska Szopienicka to określenie, które stworzyli ludzie niewierzący w „domniemaną” ołowianą epidemię. Kadra zarządzająca hutą była przeciwna działaniom Jolanty Wadowskiej-Król i prześmiewczo nazywano ją tym pseudonimem. 

Agnieszka Cygan, wnuczka Jolanty Wadowskiej-Król, przedstawia tę historią językiem tańca. Wykorzystując techniki tańca współczesnego, jazzu czy hip-hopu, próbuje doświadczyć emocji, o których tylko słyszała. Współczesna wersja historii ożywiła ołów do postaci męskiej, w którą wcielił się Patryk Laudański. Srebrzysta postać czystego zła jest symbolem niewidzialnego przeciwnika, z którym musiała się zmierzyć główna postać.

ZOBACZ TAKŻE