MPK ŁÓDŹ: nowe autobusy wyjadą na łódzkie ulice. Koniec z wysokopodłogowymi pojazdami

Dziesięć nowych autobusów marki Solaris wyjeżdża na łódzkie ulice. Dostawa, łącznie 51 nowych pojazdów, pozwoli na wyłączenie z użytkowania najstarszych pojazdów, w tym ostatnich autobusów bez niskiej podłogi.

fot. ŁÓDŹ.PL
Nadszedł koniec wysokopodłogowych autobusów w mieście
7 zdjęć
fot. ŁÓDŹ.PL
fot. ŁÓDŹ.PL
fot. ŁÓDŹ.PL
fot. ŁÓDŹ.PL
fot. ŁÓDŹ.PL
ZOBACZ
ZDJĘCIA (7)

Umowa na dostawę 51 pojazdów marki Solaris została podpisana na początku lipca. Zamówienie obejmuje 29 autobusów dwunastometrowych i 22 autobusy przegubowe (18-metrowe). Oba modele są niskopodłogowe i w pełni klimatyzowane. Wyposażone są także w szereg nowoczesnych rozwiązań ułatwiających użytkowanie pojazdu i gwarantujących maksymalne bezpieczeństwo podróżowania. W pojazdach znajdzie się między innymi system monitorowania tzw. martwego pola prawej strony pojazdu. Dzięki ultradźwiękowym sensorom działającym w oparciu o sztuczną inteligencję, kierowca zostanie ostrzeżony (dźwiękowo oraz wizualnie) o ewentualnych obiektach, których nie widać w lusterkach.

Pojazdy przyjeżdżają do Łodzi partiami. W zajezdniach wyposażane są w niezbędne elementy, aby móc wozić łodzian, m.in. w system informacji pasażerskiej, biletomaty, kasowniki. W pierwszym etapie dostarczone zostały autobusy przegubowe. Dziesięć z nich przeszło już niezbędne odbiory i zostało zarejestrowanych.

Nowe autobusy trafiają do Łodzi

Wkrótce do Łodzi przyjedzie także 29 autobusów dwunastometrowych Urbino z elektryczno-spalinowym systemem mild hybrid. Będą to pierwsze niskoemisyjne pojazdy tego producenta w Łodzi. Podczas hamowania system mild hybrid generuje i magazynuje energię, a podczas przyspieszania autobusu wspomaga pracę silnika spalinowego, co umożliwia oszczędności w zużyciu paliwa.

Pojazdy te zostaną rozdysponowane między dwiema zajezdniami autobusowymi, czyli Zajezdnią Limanowskiego i Zajezdnią Nowe Sady.

– Ich dostawa pozwoli na wyłączenie z użytkowania najstarszych pojazdów, w tym ostatnich autobusów bez niskiej podłogi. Oznacza to, że po łódzkich ulicach będą kursowały już wyłącznie autobusy niskopodłogowe – mówi Zbigniew Papierski, Prezes MPK-Łódź.

Kontrakt zakładający dziesięcioletni najem autobusów wraz z ich serwisowaniem i finansowaniem ma wartość ponad 113 mln złotych netto.

Najstarsze pojazdy wycofane

Dostawa 51 autobusów w tym roku pozwoli utrzymać średni wiek autobusu na poziomie 8 lat, a także umożliwi wycofanie najstarszych modeli autobusów, w tym Volva czy Jelcze.

ZOBACZ TAKŻE