Plusy noworocznych postanowień
Zalet wynikających z postanowień noworocznych jest wiele. Dla rodziców może to być sposób na budowanie pożądanych, dobrych nawyków u dzieci. Poza tym dzięki rozmowie z dziećmi możemy dowiedzieć się, co w tym momencie jest dla nich naprawdę istotne. Jak w każdym innym przypadku dla dzieci najważniejszy jest przykład, więc zastanawiając się nad ich listą, od razu możemy pomyśleć o własnej. W ten sposób zdobywamy dodatkową motywację, żeby z naszych planów nie zrezygnować już w połowie stycznia. Możemy też sobie wzajemnie kibicować i wspierać się w trudniejszych momentach. Pamiętajmy jednak, że to my jesteśmy dla dzieci, a nie one dla nas. W tym przypadku chodzi o to, że możemy powiedzieć, że trudno nam dotrzymać postanowienia, ale spróbujemy wytrwać. Nie możemy jednak oczekiwać od dziecka, że będzie nas pocieszało. Taka postawa pokaże dzieciom, że i dorośli miewają trudności, ale szukają rozwiązań. Uczy więc dzieci, że i one mogą mieć słabszy moment, ale to nie oznacza, że od razu muszą się poddać. Taka lekcja wytrwałości na pewno zaprocentuje w przyszłości. Pamiętajmy też, żeby zachęcać dzieci do realizacji wcześniejszych postanowień, ale nie rozliczać ich zbyt surowo. Przecież nawet dorośli miewają w tej dziedzinie sporo wpadek.
Dziecięce postanowienia
No dobrze, ale co może postanowić sobie dziecko? Wszystko zależy od jego możliwości. Inne rzeczy są ważne i możliwe do wykonania przez przedszkolaka, inne przez małego ucznia czy nastolatka.
Musimy pamiętać, żeby postanowień nie było zbyt dużo (trzy to optymalna liczba na początek), żeby były możliwie konkretne i realne. Lot w kosmos albo zdobycie miliona przyjaciół z góry skazane są na porażkę. Jeśli jednak dziecko ma takie marzenia, na listę postanowień możemy wpisać wizytę w planetarium albo regularne spotkania z innymi dziećmi. Co jeszcze może znaleźć się na dziecięcej liście?
Postanowienia związane z porządkiem w domu:
- ścielenie łóżka,
- sprzątanie zabawek,
- składanie ubrań,
- ścieranie kurzu,
- układanie ubrań i chowanie ich do szafy,
- wynoszenie śmieci.
Postanowienia związane z relacjami:
- wspólne jedzenie posiłków (może być jeden wybrany),
- spędzanie czasu z rodziną (tu możemy ustalić, jakie aktywności są najmilej widziane),
- mówienie bliskim osobom przynajmniej jednej miłej rzeczy każdego dnia,
- wspólne spacery,
- zapraszanie kolegów i koleżanek do domu lub zabawę poza domem.
Postanowienia związane z posiadaniem:
- regularny przegląd rzeczy (książek, ubrań, zabawek) i wydawanie ich innym,
- oszczędzanie pieniędzy na spełnienie droższych marzeń (np. markowych butów, zestawu Lego),
- pomaganie innym (np. poprzez wydawanie nieużywanych rzeczy lub wspieranie jakiejś akcji charytatywnej; możemy się umówić, że dokładamy wielokrotność kwoty, którą postanowiło oddać dziecko).
Postanowienia związane ze szkołą i rozwojem:
- odrabianie lekcji od razu po szkole,
- nauka do sprawdzianów z odpowiednim wyprzedzeniem,
- pakowanie plecaka poprzedniego dnia,
- szykowanie ubrań do szkoły przed pójściem spać,
- nauka rzeczy, które interesują dziecko (np. język obcy, programowanie, zajęcia plastyczne).
To tylko przykłady, z których możecie skorzystać lub po prostu zainspirować się nimi do wymyślenia własnych postanowień. Pamiętajcie, że to ma być decyzja dzieci, nie dorosłych. My możemy im tylko coś zasugerować, a potem wspierać w realizacji celu.