Po propozycjach zmian w taryfie przedstawiono drugi pakiet dotyczący MPK Łódź. Tym razem władze miasta pokazały, jakie ułatwienia pojawią się w najbliższym czasie na ulicach w Łodzi, aby autobusy i tramwaje mogły poruszać się sprawniej, również w godzinach szczytu.
CZYTAJ WIĘCEJ: Ważne zmiany w MPK Łódź. 500 zł tańsza migawka, nowy bilet 24-godzinny i prosta taryfa
Koniec z blokowaniem torowisk MPK Łódź
Dla punktualnej jazdy tramwajów kluczową kwestią są przejezdne torowiska. – Tam, gdzie to możliwe, będziemy separować ruch tramwajowy od samochodowego oraz organizować go tak, aby ograniczyć tranzyt na ulicach w centrum Łodzi. Jedną z takich ulic będzie Kilińskiego na odcinku od Narutowicza do Północnej. Z pomiarów ruchu wynika, że średnia prędkość w godzinach szczytu na odcinku pomiędzy Rewolucji 1905 r. a Pomorską wynosi raptem 2,4 kilometra na godzinę! Szybciej pokonamy go pieszo. Zmiana w organizacji ruchu na tej ulicy i ograniczenie wjazdów do docelowych pozwoli przyspieszyć tramwaj dziesięciokrotnie – mówi Tomasz Piotrowski, wiceprezydent Łodzi.
Z kolei już zamontowane zostały na ul. Narutowicza nowe separatory. – Tutaj korekta była nieduża, ale ważna, a rozwiązanie proste do wprowadzenia. Tramwaj jadący w kierunku centrum, przed skrzyżowaniem z ul. Kopcińskiego często był blokowany przez samochody, które ustawiały się zaraz przy starych separatorach. Czasem wystarczyło lusterko w świetle trasy dla tramwaju, żeby MPK Łódź stanęło. Separatory są już przesunięte i zamontowane na dłuższym odcinku, a MPK Łóź ma wolną drogę na przystanek – mówi Bartosz Domaszewicz, przewodniczący Rady Miejskiej w Łodzi.
Podobne rozwiązanie pojawi się na ul. Limanowskiego niedaleko Rynku Bałuckiego. Tutaj ruch tramwajowy zostanie odseparowany od samochodowego. Z kolei na ul. Uniwersyteckiej przy rondzie Solidarności ruch samochodowy zostanie oddzielony od autobusowego.
Podwójne przystanki, dodatkowe pasy
W pakiecie ułatwień znalazła się także budowa kolejnych podwójnych przystanków. – To rozwiązanie sprawdza się świetnie, dlatego szukaliśmy kolejnych miejsc, gdzie mogą się pojawić. W pierwszej kolejności na trasach W-Z i ŁTR. Podwójny przystanek powstanie m.in. przy ul. Przędzalnianej. Z jednej strony takie rozwiązanie już jest, ale brakuje go w kierunku Widzewa. Niedługo podwójne przystanki będą po obu stronach skrzyżowania – zapowiada Piotrowski.
Ułatwieniem dla MPK Łódź będzie także wprowadzenie dodatkowych pasów ruchu. Pierwszy na tapet trafił ciąg ulic Strykowska-Palki. – Przy skrzyżowaniu z ul. Wojska Polskiego, samochody skręcające w lewo, w kierunku Nowosolnej, mają do dyspozycji jeden pas. Aut do lewoskrętu jest tyle, że często blokują wcześniej pas do jazdy na wprost. Na samym skrzyżowaniu jest wysepka, którą można skorygować i utworzyć dodatkowy pas do lewoskrętu oraz buspas, co znacznie ułatwi wszystkim przejazd – mówi Domaszewicz.