Od 2003 roku konkurs stał się tradycją, która wspiera zarówno inicjatywy regionalne, jak i lokalne, przyczyniając się do tworzenia unikalnych ofert turystycznych. Co roku wyróżniane są nowe miejsca i atrakcje, które zyskują rozpoznawalność dzięki temu prestiżowemu wyróżnieniu.
Poziom konkursu nieustannie rośnie, a jego laureaci zyskują szansę na promocję wśród szerokiej publiczności. Certyfikat POT to duży prestiż dla nagrodzonych atrakcji oraz szansa na jeszcze szerszą promocję wśród turystów. Certyfikaty przyznawane są w 5 różnych kategoriach: wydarzenie cykliczne, impreza turystyczna, obiekt, szlak oraz miejsce. Orientarium Zoo Łódź zostało zgłoszone do konkursu w kategorii „Produkt turystyczny - Obiekt” przeznaczonej dla tego typu atrakcji.
W konkursie oceniamy atrakcyjność oferty dla turystów, jej potencjał rozwoju oraz zgodność z zasadami zrównoważonego rozwoju. Zwracamy uwagę na innowacyjność, dostępność dla wszystkich i wpływ na lokalne społeczności. Dzięki tym kryteriom możemy wybrać i dać rekomendacje dla najlepszych produktów turystycznych Polski w danym roku" - podkreśla Jacek Janowski, Przewodniczący Kapituły Konkursowej.
Produkty turystyczne nagrodzone Certyfikatem zyskają możliwość włączenia do działań promocyjnych realizowanych przez Polską Organizację Turystyczną w 2025 roku. Wyróżnione inicjatywy będą promowane zarówno na rynku polskim, jak i w krajach, w których działa sieć zagranicznych ośrodków Polskiej Organizacji Turystycznej.
Do narzędzi promocji, które mogą obejmować te działania, należą m.in. kampanie w mediach społecznościowych, prasie, Internecie, współpraca z influencerami, produkcja programów telewizyjnych, a także obecność na targach i innych imprezach promocyjnych. Celem jest zwiększenie rozpoznawalności wyróżnionych produktów turystycznych oraz ich popularyzacja wśród szerokiej publiczności krajowej i zagranicznej. Poza Orientarium Zoo Łódź certyfikat otrzymał również Rodzinny Park Rozrywki Mandoria znajdujący się tuż pod Łodzią.