Kierowcy mogą jechać nowym odcinkiem S14 od węzła Łódź Lublinek do węzła Aleksandrów Łódzki. Oddana do użytku trasa poprawi komfort codziennych podróży, a także skróci czas przejazdu z Pabianic do Aleksandrowa Łódzkiego co najmniej o połowę. Dzięki temu ograniczony zostanie także ruch na wysłużonej i zatłoczonej DK71.
Nowy odcinek drogi ekspresowej S14 ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu oraz pas awaryjny. Liczy 12,2 km długości. W ramach budowy powstało 17 obiektów inżynierskich. Zbudowano cztery węzły: Łódź Lublinek (S14/DK14 bis), Łódź Retkinia (S14/ul. Maratońska), Konstantynów Łódzki (S14/DK71) i Aleksandrów Łódzki (S14/DK71), które skomunikują nową trasą Łódź, Konstantynów Łódzki i Aleksandrów Łódzki. Wartość kontraktu to blisko 630,5 mln zł.
Dwa etapy S14
Oddany do użytku odcinek S14 jest pierwszym z dwóch, na jakie podzielono budowę zachodniej obwodnicy Łodzi. Drugi, 16-kilometrowy fragment trasy od węzła Aleksandrów Łódzki do węzła Emilia, ma być gotowy wiosną przyszłego roku. Będzie to ostateczne domknięcie ringu dróg szybkiego ruchu (od północy autostrada A2, od wschodu autostrada A1, od południe droga ekspresowa S8 i od zachodu droga ekspresowa S14) wokół aglomeracji łódzkiej, tym samym czyniąc ją pierwszym takim miejscem w Polsce.
Organizacja ruchu na S14
W związku z tym, że nadal trwa budowa drugiego odcinka S14 – od węzła Aleksandrów Łódzki do węzła Emilia – na pierwszym z tych węzłów (Aleksandrów Łódzki) obowiązuje tymczasowa organizacja ruchu. Tak będzie do chwili oddania II odcinka S14, co planowane jest na wiosnę przyszłego roku.
Ponieważ na węźle Aleksandrów Łódzki cały ruch z S14 od południa będzie przekierowywany na DK71, należy liczyć się z utrudnieniami. Istnieje prawdopodobieństwo, że w godzinach największego natężenia ruchu wystąpi tam czasowe wyczerpanie przepustowości, co będzie się wiązało z chwilowym blokowaniem się drogi.
– Po uruchomieniu I odcinka S14 (węzeł Łódź Lublinek – węzeł Aleksandrów Łódzki) będziemy na bieżąco monitorowali sytuację na węźle i w razie potrzeby podejmiemy niezbędne działania zaradcze. Z chwilą oddania do użytkowania II odcinka S14 (węzeł Aleksandrów Łódzki – węzeł Emilia) wprowadzona zostanie docelowa organizacja ruchu, która zapewni pełną przepustowość węzła – informują przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Jak powstawała S14
Oddany fragment drogi ekspresowej S14 to, historycznie rzecz ujmując, już trzeci odcinek tej ważnej drogi dla całej aglomeracji łódzkiej. Pierwszy – od Łodzi do Dobronia – o długości 15,2 km został oddany do ruchu blisko 10 lat temu – latem 2012 roku.
Kolejny, między węzłami Dobroń i Róża, o długości 3,3 km, realizowany był w ramach budowy drogi ekspresowej S8. Do ruchu przekazany został dwa lata później – latem 2014 roku.
Dofinansowanie S14 z UE
Budowa obu odcinków drogi ekspresowej S14, zarówno węzeł Łódź Lublinek – węzeł Aleksandrów Łódzki, jak i węzeł Aleksandrów Łódzki – węzeł Emilia, jest dofinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na kwotę ponad 903 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.