Remonty w Łodzi na przestrzeni lat. Od bruku, do wielowarstwowej drogi asfaltowej

Drogi w Łodzi przechodzą prawdziwą metamorfozę. Co roku remontowane są dziesiątki większych i mniejszych jezdni w mieście. Na przestrzeni lat sposoby ich remontu znacznie się zmieniły. Pierwsze brukowane odcinki ulic w Łodzi pojawiły się już w latach 30. XIX wieku.

Łódź. Remonty na przestrzeni lat
Remonty w Łodzi na przestrzeni lat. Od bruku, do wielowarstwowej drogi asfaltowej
6 zdjęć
Łódź. Remonty na przestrzeni lat
Łódź. Remonty na przestrzeni lat
Łódź. Remonty na przestrzeni lat
Łódź. Remonty na przestrzeni lat
Łódź. Remonty na przestrzeni lat
ZOBACZ
ZDJĘCIA (6)

Oprócz bruku, do ułożenia nawierzchni używano także polnych kamieni oraz piasku. Jednak w Łodzi brukowano nie tylko materiałami pochodzenia kamiennego. Do tego celu wykorzystywano także drewnianą kostkę. Takie rozwiązanie pojawiło się np. na ul. Piotrkowskiej. Decyzję o ułożeniu takiej nawierzchni podjęto ze względu na hałas, jaki generował stukot końskich kopyt. Ponadto takie rozwiązanie było tańsze w realizacji. Miało jednak również swoje wady. Zimą drewniana kostka była bardzo śliska. Dodatkowo końskie odchody wsiąkały w drewniane podłoże, co w czasie upałów skutkowało przykrym zapachem.

Powojenny asfalt

Nawierzchnie brukowe, choć trwałe, to jednak przegrały w pojedynku z nawierzchnią asfaltową. Trzeba pamiętać, że droga wyłożona brukiem jest dość nierówna, a poza tym, sam kamień nie wchłania wody, co powoduje większą szansę poślizgu. Dlatego zdecydowano, że nowe nawierzchnie w Łodzi pokryje asfalt. Jednak sama realizacja tej idei pozostawia wiele do życzenia. Stary bruk lub drogi z polnego kamienia zostały bezpośrednio zalane cienką warstwą asfaltu, którego jakość znacząco odbiega od dzisiejszych standardów. Dlatego do dzisiaj, w niektórych miejscach brukowe nawierzchnie przebijają się przez asfalt.

Jak dzisiaj remontujemy?

Dzisiaj sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Remonty w Łodzi nastawione są na poprawę komfortu oraz bezpieczeństwa, a jednocześnie są odpowiednio zaplanowane i przemyślane, aby drogi służyły przez lata. Obecnie remonty rozpoczyna się od całkowitego demontażu starych i zużytych warstw drogi. Po tym etapie przychodzi czas na stworzenie podbudowy, czyli fundamentu całej drogi. Wykonywana jest z kruszyw i stanowi podstawę dla całej konstrukcji. Następnie układana jest pierwsza, wiążąca warstwa asfaltu. To ona przenosi nacisk, który powstaje podczas obciążenia nawierzchni. Ostatnim elementem nowej drogi jest warstwa ścieralna. 

ZOBACZ TAKŻE