Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w przetargu na rozbudowę autostrady A2 pomiędzy Łodzią a Warszawą złożonych zostało 18 ofert. Inwestycję podzielono na cztery odcinki realizacyjne. Zainteresowani wykonawcy mogli składać oferty na każdy z nich:
- odcinek węzeł Łódź Północ - Łyszkowice (27,9 km)
- odcinek Łyszkowice - granica województwa (21,8 km)
- odcinek granica województwa - węzeł Grodzisk Mazowiecki (25,4 km)
- odcinek węzeł Grodzisk Mazowiecki - węzeł Konotopa (17,2 km)
Coraz więcej pojazdów
Autostrada A2 pomiędzy Łodzią a Warszawą stała się jednym z najbardziej ruchliwych odcinków dróg w Polsce. Ostatnie pomiary natężenia ruchu wskazały, że liczba pojazdów poruszających się tą trasą każdego dnia, waha się od ponad 50 tysięcy (w okolicy Łodzi), do blisko 100 tysięcy (w Warszawie). Przepustowość powoli się wyczerpuje, dlatego niezbędna jest jej przebudowa i dodatkowe pasy ruchu.
Nowa nawierzchnia i oświetlenie
Po planowanej rozbudowie, trasa na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków, będzie miała po trzy pasy ruchu w obu kierunkach. Do węzła Konotopa natomiast cztery pasy. W ramach zaplanowanego poszerzenia obu jezdni, zostaną przeprowadzone również dodatkowe prace. Na wysokości węzła Łódź Północ, gdzie krzyżują się autostrady A1 i A2, zostanie wymieniona nawierzchnia oraz oświetlenia drogi na energooszczędne. Łączna długość przebudowy autostrady A2 obejmie 92 km, w tym 89 km to budowa dodatkowych pasów, a pozostałe 3 km, to prace na wysokości węzła Łódź Północ.
Samowystarczalność energetyczna
Rozbudowany odcinek autostrady A2 pomiędzy Łodzią a Warszawą będzie trasą samowystarczalną energetycznie. Wszystkie urządzenia elektryczne, jak m.in. oświetlenie czy stacje meteo, będą zasilane z odnawialnych źródeł energii. To nowość, która ma stanowić wzorzec dla przyszłych inwestycji.
Odcinkowy pomiar prędkości
Przez cały okres inwestycji, prace na autostradzie A2 pomiędzy Łodzią a Warszawą będą prowadzone przy zachowaniu dwóch pasów ruchu (w każdym kierunku). W celu zapewnienia większego bezpieczeństwa kierowcom zaplanowano wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości. To rozwiązanie sprawdziło się podczas budowy autostrady A1. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje podpisać umowy z wykonawcami w I połowie 2026 roku. Zakończenie robót planowane jest natomiast na II połowę 2027 roku.
