Aktualnie w Telefonie Życzliwości działa dziewięć wolontariuszek i jeden wolontariusz. Wśród nich są Maria Tynenska i Dorota Chojnacka. Zaangażowały się w taką pomoc prawie 4 lata temu.
– Lubimy pomagać i chciałyśmy zrobić coś dobrego dla innych ludzi – mówi Maria Tynenska.
Ludzkie sprawy
Podczas trzygodzinnego dyżuru odbierają najczęściej kilka telefonów. Seniorzy dzwonią z różnymi problemami i sprawami.
– Są to problemy dnia codziennego, czasem takie bardzo techniczne, jak to, że ktoś potrzebuje jakiegoś sprzętu do domu i nie wie, gdzie go kupić, czasem problemy emocjonalne, relacje z dziećmi, a częstym powodem telefonu jest po prostu samotność – przyznaje Dorota Chojnacka.
Dlatego ogromnym wsparciem jest po prostu wysłuchanie drugiej osoby. Rozmowy trwają niejednokrotnie kilkadziesiąt minut.
– Czasami jesteśmy jedynymi osobami, z którymi rozmawiają. Wielu dzwoniących zna nas po imieniu, mają też swoje upodobania co do tego, z kim chcą porozmawiać – opowiada Maria.
Wolontariusze oprócz wysłuchania i wsparcia dobrym, życzliwym słowem, starają się także pomóc w sprawach wymagających konkretnej rady czy wskazówki.
– Szukamy informacji w internecie, dopytujemy naszej koordynatorki, co można zrobić w przypadku jakiegoś problemu i podpowiadamy. A to, że obiady można kupić sobie w takim a takim miejscu, a to, że zajęcia ruchowe dla seniorów są gdzieś organizowane. Nie wszyscy seniorzy potrafią korzystać z internetu, więc taka pomoc w odszukaniu czegoś też jest dla nich bardzo ważna – mówi Dorota.
Specjalistyczna pomoc
W sytuacjach, kiedy dzwoniący ma poważny problem, na przykład natury emocjonalnej, czy też kwestie prawne do rozwiązania, wolontariusze odsyłają do odpowiednich organizacji i osób, które udzielają porad bezpłatnie.
– Nigdy nie zostawiamy człowieka z problemem. Zawsze słuchamy i podajemy namiary na specjalistów, którzy bardziej kompleksowo mogą się zająć, choćby jego sferą psychiczną – opowiada Maria.
Ale oprócz tych trudnych spraw i tematów, w trakcie rozmów pojawiają się także opowieści pozytywne i bardzo miłe sytuacje.
– Jedna pani zapraszała nas do Częstochowy na pępkowe, bo urodziła się jej wnuczka – wspomina wolontariuszka Maria.
– A mnie w pamięć zapadł pan Lucjan, który ma około 90 lat i jak się okazało, przez lata śpiewał w chórze. Często podczas takich rozmów pytał „czy mogę pani zaśpiewać?”, „ależ proszę” – odpowiadałam. No i pan Lucjan śpiewał (śmiech)! Repertuar był przeróżny, śpiewał piosenki operetkowe i wojskowe – dodaje Dorota.
***
Telefon życzliwości rozpoczął swoją działalność w marcu 2015 r. Jest to wspólne przedsięwzięcie zespołu fundacji Subvenio, Wydziału Zdrowia i Spraw Społecznych UMŁ oraz grupy fantastycznych wolontariuszy 60+. Prócz wolontariuszy do zespołu telefonu życzliwości dołączyli także prawnicy i psychologowie. Seniorzy-wolontariusze mają dostęp do różnego rodzaju szkoleń, między innymi z zakresu psychologii czy socjologii. Telefon życzliwości działał także w pandemii. Od początku funkcjonowania linii wolontariusze przeprowadzili średnio 700 godzin rozmów rocznie!
Telefon Życzliwości działa:
od poniedziałku do piątku
w godz. 13:00–16:00
Potrzebujesz porozmawiać? Zadzwoń pod wybrany numer
739 903 452
739 903 453
42 638 50 32