Budowę kanałów w Łodzi rozpoczęto dokładnie 100 lat temu… od układania torów tramwajowych! Transport tysięcy ton materiałów budowlanych wymagał sprawnej logistyki, dlatego skorzystano z istniejących torów miejskich. Wydział Kanalizacji i Wodociągów współpracował z obiema spółkami tramwajowymi w Łodzi – Koleją Elektryczną Łódzką (tramwaje miejskie) oraz Łódzkimi Wąskotorowymi Elektrycznymi Kolejami Dojazdowymi (tramwaje podmiejskie).
Do centralnego magazynu Kanalizacji i Wodociągów przy ul. Wierzbowej doprowadzono torowisko tramwajowe. Na ścianie budynku ZWiK przy ul. Wierzbowej 52 wciąż można zobaczyć oryginalne haki, na których wisiała trakcja tramwajowa. Tylko w 1925 r. do magazynu dostarczono blisko 30 tysięcy ton materiałów budowlanych, które następnie transportowano wagonami tramwajowymi przez miasto.
Aby usprawnić przewóz, ułożono tymczasowe tory o długości 8 km, prowadzące m.in. wzdłuż ulic Pięknej, Obywatelskiej, Karolewskiej i Kwiecistej. Tramwaje wykorzystywano nie tylko do transportu materiałów, ale także do przewożenia gości odwiedzających teren budowy kolektorów i oczyszczalni. Wśród pasażerów byli m.in. uczestnicy wycieczki kombatantów „Błękitnej Armii” gen. Hallera.
Skąd pomysł na wystawę „Na wspólnych torach”?
Pomysłodawcą wystawy „Na wspólnych torach” jest Tomasz Adamkiewicz z Muzeum Komunikacji Miejskiej MPK-Łódź, a część merytoryczną opracował Bartosz Stępień. Ekspozycja została przygotowana na podstawie materiałów ze zbiorów ZWiK, Archiwum Państwowego w Łodzi, Łódzkiego Ośrodka Geodezji i Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej.
Wystawę można oglądać od 22 kwietnia 2025 r. do 5 marca 2026 r. w Muzeum Komunikacji Miejskiej MPK Łódź przy ul. Wierzbowej 51. Bilety kosztują 2 zł (ulgowy) i 4 zł (normalny), a muzeum jest czynne od poniedziałku do czwartku w godz. 10:00–18:00 oraz w wybrane soboty w godz. 10:00–14:00.