Tunel pod Łodzią. Na stacji Łódź Koziny powstają już perony i stropy przystanku [ZDJĘCIA]

Budowa tunelu średnicowego w Łodzi – jednej z najważniejszych inwestycji kolejowych w Polsce – wkracza w kolejną fazę. Cztery jednotorowe tunele, które wydrążyła maszyna TBM Faustyna, są już gotowe. Trwają prace wykończeniowe, a w tunelach montowane są pierwsze instalacje oraz powstają perony techniczne.

Łódź. Tunel pod Łodzią. Na stacji Łódź Koziny powstają już perony i stropy przystanku
Tunel pod Łodzią. Na stacji Łódź Koziny powstają już perony i stropy przystanku
21 zdjęć
Łódź. Tunel pod Łodzią. Na stacji Łódź Koziny powstają już perony i stropy przystanku
Łódź. Tunel pod Łodzią. Na stacji Łódź Koziny powstają już perony i stropy przystanku
Łódź. Tunel pod Łodzią. Na stacji Łódź Koziny powstają już perony i stropy przystanku
Łódź. Tunel pod Łodzią. Na stacji Łódź Koziny powstają już perony i stropy przystanku
Łódź. Tunel pod Łodzią. Na stacji Łódź Koziny powstają już perony i stropy przystanku
ZOBACZ
ZDJĘCIA (21)

Tunele łączą się z powstającym podziemnym przystankiem Łódź Koziny – największym na całej trasie średnicowej i zarazem pierwszym w Polsce, w którym ruch kolejowy odbywać się będzie na dwóch poziomach. Cały przystanek będzie mieć aż trzy poziomy pod ziemią: na poziomach -2 i -3 zatrzymywać się będą pociągi jadące z i do stacji Łódź Fabryczna, Kaliskiej i Żabieńca. Pasażerowie skorzystają tu z wind oraz schodów stałych i ruchomych, by wygodnie przemieszczać się pomiędzy poziomami.

Pierwsze perony wkrótce gotowe

Na Kozinach trwa obecnie zbrojenie i betonowanie platform peronowych – już wkrótce pierwsze perony będą gotowe. Jednocześnie wylewane są stropy na poziomach -2 i -1. Prace prowadzone są równolegle – dziennie na plac budowy wjeżdża nawet 10 betoniarek, które dostarczają beton na kolejne odcinki konstrukcji.

7 kilometrów podziemnych korytarzy

Tunel średnicowy w Łodzi to łącznie ponad 7 kilometrów podziemnych korytarzy – w tym cztery jednotorowe tunele oraz jeden szeroki tunel dwutorowy o długości 2,6 km, z czego 1,6 km jest już ukończone. Największy tunel ma aż 13 metrów średnicy i będzie prowadzić pociągi po dwóch torach równolegle. Na trasie powstają trzy podziemne przystanki pasażerskie, pięć dużych obiektów inżynieryjnych oraz dwie komory technologiczne o łącznej kubaturze 730 tys. m³.

Inwestycja o wartości ponad 2 miliardów złotych realizowana jest na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe SA, a głównym wykonawcą jest firma PBDiM z Mińska Mazowieckiego.

ZOBACZ TAKŻE