TBM „Faustyna” wystartowała z komory technologicznej przy ul. Żniwnej w kierunku przystanku Łódź Koziny. Na odcinku o długości ok. 750 m powstanie trzeci z czterech jednotorowych tuneli o średnicy 8,5 m, który połączy dwutorowy tunel główny w kierunku Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec.
Po wybudowaniu drugiego tunelu maszyna TBM została podzielona na części i przeniesiona nad z torami z ul. Skarpowej do komory przy ul. Żniwnej. Na kolejnym etapie poszczególne człony o łącznej długości 110 m i ciężarze ponad 1,3 tys. ton przeszły konserwację i wymianę zużytych elementów, m.in. części skrawających. Następnie podłączono niezbędne elementy. Sprawne ukończenie operacji pozwoliło na start maszyny.
Mniejsza tarcza TBM wybudowała do tej pory dwa tunele jednotorowe: od komory od ul. Długosza pod al. Włókniarzy do ul. Stolarskiej (o długości 680 m) oraz z komory odgałęźnej przy ul. Stolarskiej przez przystanek Łódź Koziny do ul. Skarpowej (o długości ok. 852 m). Maszyna wybuduje jeszcze jedną nitkę o długości 696 m z przystanku Łódź Koziny do komory przy al. Unii Lubelskiej.
Wzmacnianie gruntu
„Katarzyna”, duża tarcza TBM, znajduje się w bloku postojowo-technicznym przy ul. Mielczarskiego. Wznowienie drążenia dużego tunelu zostanie poprzedzone wzmocnieniem gruntu nad trasą tunelu od przystanku Polesie do stacji Łódź Fabryczna.
Etapem poprzedzającym wzmocnienie gruntu jest budowa szachtów. Dwa z nich już są, a obecnie powstaje trzeci. Budowa kolejnych nastąpi po uzgodnieniach terminu z miastem i właścicielami nieruchomości.
Szachty umożliwią specjalistycznej maszynie wypełnić pustki, wzmocnić i ustabilizować podłoże oraz zminimalizować wpływ drążenia na budynki. Środki na wzmocnienia gruntów pod kamienicami zostały zabezpieczone. Wzmocnienie podłoża pozwoli wznowić drążenia tunelu przez duży TBM w kierunku przystanku Śródmieście w II kwartale 2024 r.
Powstają przystanki
Wykonawca nieprzerwanie prowadzi prace przy budowie trzech podziemnych przystanków tunelu średnicowego: Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny. W czasie zamknięcia skrzyżowania al. Kościuszki i ul. Zielonej postępuje budowa przystanku Łódź Śródmieście. Wykonawca usuwa kolizje z infrastrukturą podziemną, a następnie przystąpi do budowy ścian szczelinowych i płyty stropowej pod ulicami.
Na Polesiu po przejściu dużego TBM prowadzone są prace przygotowawcze do budowy płyty dennej. Na Kozinach kontynuowany jest wykop pod płytę denną i zbrojenie stropu na poziomie -2. Przy Dworcu Fabrycznym usunięto większość kolizji z infrastrukturą podziemną. Obecnie trwa budowa ścian szczelinowych dla przyszłej komory TBM.