Tunel średnicowy pod Łodzią. Faustyna drąży trzeci tunel [ZDJĘCIA]

Mniejsza maszyna – TBM „Faustyna” – rozpoczęła drążenie trzeciego jednotorowego tunelu z komory startowej przy ul. Żniwnej do przystanku Łódź Koziny. Aglomeracja łódzka zyska nowe połączenia dalekobieżne, regionalne i aglomeracyjne oraz lepszą komunikację w mieście.

Tunel średnicowy pod Łodzią
Tunel średnicowy pod Łodzią
26 zdjęć
Tunel średnicowy pod Łodzią
Tunel średnicowy pod Łodzią
Tunel średnicowy pod Łodzią
Tunel średnicowy pod Łodzią
Tunel średnicowy pod Łodzią
ZOBACZ
ZDJĘCIA (26)

TBM „Faustyna” wystartowała z komory technologicznej przy ul. Żniwnej w kierunku przystanku Łódź Koziny. Na odcinku o długości ok. 750 m powstanie trzeci z czterech jednotorowych tuneli o średnicy 8,5 m, który połączy dwutorowy tunel główny w kierunku Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec.

Po wybudowaniu drugiego tunelu maszyna TBM została podzielona na części i przeniesiona nad z torami z ul. Skarpowej do komory przy ul. Żniwnej. Na kolejnym etapie poszczególne człony o łącznej długości 110 m i ciężarze ponad 1,3 tys. ton przeszły konserwację i wymianę zużytych elementów, m.in. części skrawających. Następnie podłączono niezbędne elementy. Sprawne ukończenie operacji pozwoliło na start maszyny. 

Mniejsza tarcza TBM wybudowała do tej pory dwa tunele jednotorowe: od komory od ul. Długosza pod al. Włókniarzy do ul. Stolarskiej (o długości 680 m) oraz z komory odgałęźnej przy ul. Stolarskiej przez przystanek Łódź Koziny do ul. Skarpowej (o długości ok. 852 m). Maszyna wybuduje jeszcze jedną nitkę o długości 696 m z przystanku Łódź Koziny do komory przy al. Unii Lubelskiej.

Wzmacnianie gruntu

„Katarzyna”, duża tarcza TBM, znajduje się w bloku postojowo-technicznym przy ul. Mielczarskiego. Wznowienie drążenia dużego tunelu zostanie poprzedzone wzmocnieniem gruntu nad trasą tunelu od przystanku Polesie do stacji Łódź Fabryczna.  

Etapem poprzedzającym wzmocnienie gruntu jest budowa szachtów. Dwa z nich już są, a obecnie powstaje trzeci. Budowa kolejnych nastąpi po uzgodnieniach terminu z miastem i właścicielami nieruchomości.

Szachty umożliwią specjalistycznej maszynie wypełnić pustki, wzmocnić i ustabilizować podłoże oraz zminimalizować wpływ drążenia na budynki. Środki na wzmocnienia gruntów pod kamienicami zostały zabezpieczone. Wzmocnienie podłoża pozwoli wznowić drążenia tunelu przez duży TBM w kierunku przystanku Śródmieście w II kwartale 2024 r.

Powstają przystanki

Wykonawca nieprzerwanie prowadzi prace przy budowie trzech podziemnych przystanków tunelu średnicowego: Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny. W czasie zamknięcia skrzyżowania al. Kościuszki i ul. Zielonej postępuje budowa przystanku Łódź Śródmieście. Wykonawca usuwa kolizje z infrastrukturą podziemną, a następnie przystąpi do budowy ścian szczelinowych i płyty stropowej pod ulicami.

Na Polesiu po przejściu dużego TBM prowadzone są prace przygotowawcze do budowy płyty dennej. Na Kozinach kontynuowany jest wykop pod płytę denną i zbrojenie stropu na poziomie -2. Przy Dworcu Fabrycznym usunięto większość kolizji z infrastrukturą podziemną. Obecnie trwa budowa ścian szczelinowych dla przyszłej komory TBM.

ZOBACZ TAKŻE