Gdzie jest tarcza Faustyna?
Tunele kolejowe pod Łodzią zostały już zrealizowane w około jednej trzeciej. Pierwszy tunel - wydrążony przez mniejszą z dwóch tarcz TBM „Faustynę” - połączył komorę startową na ul. Długosza z komorą przy ul. Stolarskiej. Następnie tarcza została zdemontowana i trafiła do serwisu. Pod koniec września 2022 r., po ponownym zmontowaniu, wznowiła drążenie tunelu między ul. Stolarską a stacją Łódź Żabieniec. Obecnie tarcza „Faustyna” znajduje się przed ścianą szczelinową przystanku Łódź Koziny (pod ulicą Kasprzaka).
Gdzie jest tarcza Katarzyna?
Budowa tunelu wchodzi w najtrudniejszy etap w rejonie przystanku Łódź Polesie. Duża tarcza TBM „Katarzyna” będzie tam drążyła tunel pod budynkami, często o awaryjnym i złym stanie technicznym. Roboty realizowane będą w obszarach objętych ochroną archeologiczną i konserwatorską. Obecnie „Katarzyna” przygotowywana jest do przejścia przez ścianę szczelinową przystanku Łódź Polesie, a następnie ruszy w stronę Śródmieścia i będzie drążyła dwutorowy tunel w kierunku stacji Łódź Fabryczna.
Co słychać na budowie przystanków łódzkiego metra?
Wykonawca kontynuuje także prace na budowie przystanków Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny. Najbardziej zaawansowane prace są prowadzone na przystanku Łódź Polesie zlokalizowanym w pobliżu Manufaktury i Starego Cmentarza. Wykonawca przekroczył tu półmetek robót (60%). Przystanek Łódź Koziny został wykonany w 45%, a Łódź Śródmieście (na skrzyżowaniu ul. Zachodniej, Kościuszki i Zielonej) w 15%.
Przewidywany termin zakończenia budowy podziemnego połączenia kolejowego między Łodzią Fabryczną a Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieniec planowany jest na przełom lat 2024 i 2025.