Uniwersytet Łódzki. Naukowcy dokonali ważnych odkryć u wybrzeży Ghany! [ZDJĘCIA]

Badania naukowców z Uniwersytetu Łódzkiego współpracujących z norweskim Instytutem Morskim w Bergen przyczyniły się do znacznego zwiększenia wiedzy na temat flory i fauny dna morskiego u wybrzeży Ghany.

Naukowcy dokonali ważnych odkryć u wybrzeży Ghany!
7 zdjęć
Naukowcy dokonali ważnych odkryć u wybrzeży Ghany!
ZOBACZ
ZDJĘCIA (7)

Wybrzeże Zachodniej Afryki należy do najsłabiej poznanych obszarów na Ziemi. Białą plamę na mapie badań morskich stanowią zwłaszcza głębiny oceaniczne tego regionu, o których do niedawna nie wiedzieliśmy dosłownie nic. Badania naukowców z Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Łódzkiego przeprowadzone we współpracy z norweskim Instytutem Morskim w Bergen pozwoliły nie tylko na odkrycie ogromnej różnorodności organizmów morskich. Odnaleziono ponad 300 gatunków nieznanych wcześniej nauce, udało się też zbadać morskie dno do głębokości 1000 m.

Najważniejsze wyniki badań łódzkich naukowców pozwoliły na ocenę stanu środowiska morskiego w regionie silnie zagrożonym presją człowieka, zwłaszcza wydobyciem ropy i gazu ziemnego oraz ociepleniem klimatu. Opublikowane opracowania na wiele lat staną się punktem odniesienia dla badań zoogeograficznych, ekologicznych oraz ocen różnorodności biologicznej. Już teraz wskazały one na konieczność zmiany dotychczasowych przekonań na temat granic regionów Atlantyku.

Do 15 marca 2024 r. w holu głównym Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska UŁ (ul. Stefana Banacha 12/16) będzie można obejrzeć wystawę „Tropikalny raj w epoce Antropocenu. Odkrywanie morskiego bogactwa życia Zachodniej Afryki”, poświęconą efektom badań.