Współgłosy. Niezwykły projekt muzyczny wypuszcza debiutancką płytę

"Współgłosy" to autorski projekt Marcela Balińskiego – łódzkiego kompozytora, pianisty i animatora kultury, który jest realizowany w ramach Stypendium Artystycznego Miasta Łodzi. Płytę będąca jego rezultatem, można juz zamawiać w przedsprzedaży.

Projekt Współgłosy wypuszcza debiutancką płytę
Współgłosy. Niezwykły projekt muzyczny wypuszcza debiutancką płytę
5 zdjęć
Projekt Współgłosy wypuszcza debiutancką płytę
Projekt Współgłosy wypuszcza debiutancką płytę
Projekt Współgłosy wypuszcza debiutancką płytę
Projekt Współgłosy wypuszcza debiutancką płytę
ZOBACZ
ZDJĘCIA (5)

Album nagrany przez artystów z niepełnosprawnościami intelektualnymi, jego obecność na rynku muzycznym oraz dostępność w salonach prasowych, księgarniach muzycznych oraz na platformach streamingowych, będą służyły jako model możliwych rozwiązań terapeutycznych i idących za nimi osiągnięć artystycznych dla członków i opiekunów.

Niezwykły chór

Projekt Współgłosy tworzy chór osób z niepełnosprawnościami intelektualnymi oraz trio jazzowe, składające się z uznanych polskich muzyków improwizatorów młodego pokolenia. W maju 2024 roku, po trzech latach koncertów, prób i pracy z chórzystami w ramach Warsztatu Terapii Zajęciowej Osób z Niepełnosprawnościami Intelektualnymi „Frajda” w Łodzi, zespół nagrał w Radio Łódź swoją debiutancką płytę.

W tej unikatowej na europejskim rynku muzycznym formule, grupa wykonuje kompozycje na chór i zespół, w których tradycyjne, zapisane elementy dzieła muzycznego są równoważone przez fragmenty improwizowane. Dotychczasowe koncerty zespołu – m.in. w Studiu Koncertowym im. Henryka Debicha Polskiego Radia Łódź – zgromadziły dużą publiczność, która bardzo entuzjastycznie zareagowała na tę artystyczną ofertę.

Cele projektu

Jako projekt łączący współczesną praktykę kompozytorską z terapeutycznym i krytycznym wymiarem sztuki, Współgłosy stawiają sobie dwa cele – kontestację dyskryminujących elementów powszechnych praktyk odbiorczych oraz upodmiotowienie osób z niepełnosprawnościami intelektualnymi – realizując je zarówno w lokalnym, krajowym, jak i w międzynarodowym kontekście. Poprzez prezentację dzieła muzycznego o wysokich walorach estetycznych, współtworzonego przez niepełno- i pełnosprawnych muzyków, zespół zmusza swoich odbiorców do zakwestionowania hierarchizacji i uprzedzeń względem osób z niepełnosprawnościami intelektualnymi. W kontekście koncertu, taka konfrontacja jest natychmiastowa i wywołana przez obecność wizualnych aspektów niepełnosprawności wśród muzyków, którzy nie odbiegają od swoich pełnosprawnych przyjaciół w kreatywności i jakości wykonania.

 

Równościowy etos

Ponieważ członkowie tria jazzowego, wchodzącego w skład projektu, są powszechnie uznanymi muzykami, zajmującymi wysokie pozycje na polskiej i europejskiej scenie jazzowej, Współgłosy mają również nadzieję stworzyć precedens dla przyszłego angażowania muzyków z niepełnosprawnościami przez inne formacje. Bez względu na swój równościowy etos, zespół jest świadom, że wprowadzanie społecznych zmian w tym zakresie wymaga silnych modeli, za którymi stoi środowiskowa reputacja indywidualnych muzyków jak i instytucji, z jakimi ci muzycy są związani. Korzystając ze swojego uprzywilejowanego dostępu do obu tych jakości, Współgłosy są idealnym kandydatem do roli takiego modelu.

Atmosfera radosnego współtworzenia

Dotychczasowe doświadczenia Współgłosów jednoznacznie dowodzą, że etos równości i akceptacji dla wszystkich środków wyrazu, panujący na próbach zespołu, daje znakomite rezultaty artystyczne. Ugruntowuje on w członkach grupy przekonanie o własnej, niezbywalnej wartości jako człowieka, co jest koniecznym warunkiem dla wszelkiej pracy twórczej u wszystkich ludzi. Pomimo różnic w doświadczeniu pomiędzy chórzystami a profesjonalnymi członkami projektu, ci pierwsi wielokrotnie są pomysłodawcami konkretnych rozwiązań stylistycznych, przez co wkraczają w rolę zarówno odtwórców jak i twórców dzieła. Dzięki przyjęciu takiej strategii, na próbach panuje atmosfera radosnego skupienia we współtworzeniu.

ZOBACZ TAKŻE