Zajezdnia Chocianowice w remoncie. Jak się zmieni po całkowitej modernizacji? [ZDJĘCIA]

Prace na terenie 120-letniej zajezdni Chocianowice prowadzone są rzez firmę Budimex na obszarze całego kompleksu, którego powierzchnia wynosi blisko 7,5 ha.

Zajezdnia Chocianowice w remoncie. Kompleks przejdzie całkowitą modernizację
Zajezdnia Chocianowice w remoncie. Kompleks przejdzie całkowitą modernizację
12 zdjęć
Zajezdnia Chocianowice w remoncie. Kompleks przejdzie całkowitą modernizację
Zajezdnia Chocianowice w remoncie. Kompleks przejdzie całkowitą modernizację
Zajezdnia Chocianowice w remoncie. Kompleks przejdzie całkowitą modernizację
Zajezdnia Chocianowice w remoncie. Kompleks przejdzie całkowitą modernizację
Zajezdnia Chocianowice w remoncie. Kompleks przejdzie całkowitą modernizację
ZOBACZ
ZDJĘCIA (12)

Prace modernizacyjne obejmują m.in. wymianę torowisk i sieci trakcyjnej oraz przebudowę układu zasilania z własną stacją transformatorową. Powstanie też nowy układ wewnętrznych dróg wraz z oświetleniem. W ramach inwestycji zostanie odnowiona ceglana elewacja zabytkowej głównej hali, gdzie zachowanych zostanie wiele elementów architektonicznych, a wewnątrz zostanie wyeksponowana część ścian pochodzących z pierwszej połowy XX wieku. Poza tym do obiektu dobudowana zostanie część z nowoczesnymi stanowiskami do sprzątania, mycia i obsługi technicznej tramwajów. Powierzchnia użytkowa po rozbudowie i modernizacji hali to 5 262,1 mkw.

Tramwaje Moderus Gamma

Do odnowionej zajezdni trafi 30 tramwajów Moderusów Gamma – niskopodłogowych, klimatyzowanych, dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Model był trzykrotnie nagradzany za wygląd na największych targach kolejowych.

Inwestycja zostanie zakończona pod koniec 2023 roku, a jej wartość to ponad 138 mln zł.

Historia zajezdni Chocianowice

Zajezdnia Chocianowice to najstarsza zajezdnia w Łodzi, powstała w 1901 r. i na początku obsługiwała tramwaje kursujące na otwartej w tym samym roku linii do Pabianic. Od 1910 r. stacjonowały w niej wagony jeżdżące do Rzgowa i później do Tuszyn. Gdy w 1934 r. uruchomiono linię autobusową Łódź – Sieradz, jej zaplecze również zdecydowano się ulokować w Chocianowicach. W obiekcie przeglądy i nieskomplikowane bieżące remonty wagonów.

Do dziś zachował się fragment obejmujący cztery tory wewnątrz starego budynku. Na początku poza halą z czterema torami była jeszcze elektrownia, która do lat 30. zasilała linię do Pabianic. Przez lata zajezdnia była rozbudowywana i modernizowana. Np. w 1938 roku dobudowano fragment budynku z kolejnymi dwoma torami. Po II wojnie światowej zajezdnia Chocianowice stopniowo stawała się coraz bardziej zajezdnią miejską, przejmując obsługę coraz większej liczby linii tramwajowych nieprzekraczających granic Łodzi (a w latach 1948-1959 także miejskich linii autobusowych).

Zajezdnia Chocianowice ważnym punktem komunikacyjnym

Duża modernizacja obiektu miała miejsce  w roku 1960, kiedy to układ torowy hali zmieniono z czołowego na przelotowy i dobudowano istniejące do dziś tory na placu postojowym. Z kolei w 1999 r. zmodernizowano zaplecze techniczne i zmniejszono liczbę torów w hali z 9 do 8. Najnowsza część zajezdni, w której mieści się kanał nr 2 oraz budynek administracyjno-socjalny, została wybudowana w 1978 r.

Ważnym momentem w dziejach zajezdni był rok 2011. Zlikwidowano wówczas zajezdnię MPK Łódź przy ul. Dąbrowskiego, a dużą część taboru przeniesiono właśnie na Chocianowice. W celu ich łatwiejszego pomieszczenia rozbudowano wkrótce tory postojowe, wykorzystując do tego celu m. in. teren działającej w latach 1972-2008 r. pętli tramwajowej na rogu ul. Pabianickiej i ul. Chocianowickiej.


Projekt pn. "Kompleksowy program integracji sieci niskoemisyjnego transportu publicznego w metropolii łódzkiej wraz z zakupem taboru do obsługi trasy W-Z oraz innych linii komunikacyjnych i modernizacją zajezdni tramwajowych w Łodzi" realizowany w ramach umowy o dofinansowanie nr POIS.06.01.00-00-0047/16-00 zawartej w dniu 15 grudnia 2017 roku.

Projekt współfinansowany z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

ZOBACZ TAKŻE