wróć do artykułu
Zmieniaj zdjęcia za pomocą strzałek na klawiaturze
2 / 9

TOP 7 ikon Łodzi, które zniknęły. Czy pamiętasz te kultowe budynki? [ZDJĘCIA]

Dworzec Łódź Fabryczna
Dworzec Łódź Fabryczna
Dworzec Łódź Fabryczna

W 1858 r. grupa łódzkich przedsiębiorców z Karolem Scheiblerem na czele zaangażowała się w połączenie miasta z linią Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Ostateczna decyzja w sprawie pierwszej linii kolejowej w Łodzi zapadła dzięki zezwoleniu cara Aleksandra II w lipcu 1865 r. Szyny układano jednocześnie od Łodzi i od Koluszek, dzięki czemu linię udało się wybudować w iście ekspresowym tempie 62 dni.

Początkowo szyny kończyły się na ul. Dzikiej (dzisiejsza Sienkiewicza), a tymczasowa stacja kolejowa mieściła się tam, gdzie dziś stoi gmach Łódzkiego Domu Kultury. Docelowy kształt dworca to zasługa Adolfa Schimmelpfenniga. Projekt wcielono w życie za ul. Widzewską (dziś ul. Kilińskiego). Gmach dworca był długi, ciągnął się wzdłuż torów, wpisując się w ówczesny trend równania do długości składu pociągu. Dworcowe budynki nie były tej samej wysokości, a w kolejnych latach dobudowano m.in. parowozownię czy wieżę ciśnień.

<

Późnym wieczorem 11 października 2011 r. ze stacji odprawiono ostatni pociąg. Potem dworzec zamknięto, by zupełnie go przebudować, lokując perony kilkanaście metrów pod ziemią. Fasadę starego budynku wkomponowano w nowy dworzec.


ZOBACZ TAKŻE