wróć do artykułu
Zmieniaj zdjęcia za pomocą strzałek na klawiaturze
2 / 15

Tunel pod Łodzią coraz dłuższy. Co się dzieje na jego budowie? [ZDJĘCIA]

budowa tunelu
Imponująca skala
Tunel średnicowy połączy Łódź Kaliską i Łódź Żabieniec z dworcem Łódź Fabryczna, który ze stacji końcowej zmieni się w stację przelotową. Pod ścisłym centrum miasta będą przejeżdżać pociągi lokalne, regionalne i dalekobieżne, a łodzianie szybko dojadą nawet do najdalszych zakątków Polski.
Inwestycja imponuje skalą – podziemna trasa kolejowa będzie mieć ponad 7,5 kilometrów długości. W najgłębszym miejscu będzie przebiegać aż 26 metrów pod ziemią! Drążą ją dwie maszyny TBM, przypominające olbrzymie wiertła. Mniejsza, Faustyna ma średnicę 8,7 metra, większa, czyli Katarzyna – aż 13 metrów. Obie powstały na specjalne zamówienie i są prawdziwymi cudami techniki. Urządzenia jednocześnie wgryzają się w grunt, wydobywają urobek i układają ściany tunelu z tzw. tubingów, czyli półokrągłych, żelbetowych elementów. Maszyny TBM idą do przodu, odpychając się od zbudowanych ścian. Ta nowoczesna technologia zapewnia maksymalne bezpieczeństwo prac. Urządzenia wyposażone są w specjalny system czujników, który pozwala na bieżąco monitorować wszelkie drgania i sytuację na powierzchni ziemi.

Na kolejnych slajdach zobaczysz, jak wyglądają pozczególne stacje.

ZOBACZ TAKŻE