wróć do artykułu
Zmieniaj zdjęcia za pomocą strzałek na klawiaturze
3 / 11

Wielkie inwestycje tramwajowe zmieniają Łódź. Ważne remonty i zupełnie nowe projekty [MAPA]

Zajezdnia na Helenówku - wizualizacja
Tak ma wyglądać zajezdnia na Helenówku
Zajezdnie na miarę XXI wieku

Kolejne inwestycje w rozwój komunikacji tramwajowej to przebudowy zajezdni. W lipcu MPK podpisało umowę na przebudowę ponad stuletniej zajezdni na Helenówku, która zmieni się w nowoczesny Zakład Techniki. Będą tu naprawiane łódzkie tramwaje.

Istniejący budynek zostanie całkowicie zmodernizowany z zachowaniem jego zabytkowych elementów. Dobudowane do niego zostaną m.in. dwa skrzydła, które będą nieco odsunięte i cofnięte względem ul. Zgierskiej. Przebudowany zostanie także budynek dawnej portierni. W nowym zakładzie od strony wschodniej znajdować będzie się część napraw bieżących, z której po oględzinach i pracach wstępnych tabor będzie mógł opuścić teren zakładu bądź, w przypadku większych awarii, suwnicą zostanie przetransportowany do części napraw głównych.

W nowoczesnym Zakładzie Techniki będzie mogła być prowadzona w systemie dwuzmianowym przy łącznym zatrudnieniu 200 pracowników produkcyjnych i 25 biurowych. Inwestycja przewidziana jest na 24 miesiące od momentu podpisania umowy.

Wcześniej, bo jeszcze w tym roku, gotowa będzie do użytku zmodernizowana zajezdnia na Chocianowicach. Prace tutaj obejmują m.in. wymianę torowisk i sieci trakcyjnej oraz przebudowę układu zasilania z własną stacją transformatorową. Powstanie też nowy układ wewnętrznych dróg wraz z oświetleniem. W ramach inwestycji zostanie odnowiona ceglana elewacja zabytkowej głównej hali, gdzie zachowanych zostanie wiele elementów architektonicznych, a wewnątrz będzie wyeksponowana część ścian pochodzących z pierwszej połowy XX wieku. Poza tym do obiektu dobudowana zostanie część z nowoczesnymi stanowiskami do sprzątania, mycia i obsługi technicznej tramwajów. Powierzchnia użytkowa po rozbudowie i modernizacji hali to 5 262,1 mkw.

Do odnowionej zajezdni trafi świeżo kupionych 30 tramwajów Moderus Gamma – niskopodłogowych, klimatyzowanych, dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Model był trzykrotnie nagradzany za wygląd na największych targach kolejowych.


ZOBACZ TAKŻE