Spółka CPK właśnie ogłosiła przetarg na budowę drugiego tunelu kolejowego pod Łodzią. Drugiego, bo pierwszy, którym pojedzie tradycyjna kolej, jest już drążony. Tym razem chodzi jednak o nieco większą inwestycję. Trasa dla szybkich pociągów ma mieć ponad 4,5 kilometra i średnicę 14 metrów. Połączy dworzec Łódź Fabryczna z Retkinią, gdzie tory dla szybkich pociągów mają wychodzić na powierzchnię. Trwa już budowa tak zwanych komór — startowej i końcowej. Zajmuje się tym firma Budimex. Równolegle inna firma wzmacnia fundamenty Łódzkiego Domu Kultury, pod którym tunel ma przebiegać. Czas na wyłonienie przedsiębiorstwa, które zajmie się drążeniem właściwego tunelu. Podobnie jak tunel tradycyjny, ten dla KDP ma być drzony przez tarcze TBM.
- To będzie najdłuższy i o największej średnicy podziemny przejazd kolejowy dotychczas realizowany tą metodą w Polsce. Budowa tunelu KDP w Łodzi to jeden z najbardziej wymagających technicznie elementów wchodzących w skład linii kolejowej „Y”. To też jednocześnie najbardziej zaawansowany z naszych projektów – mówi prezes spółki CPK Filip Czernicki.
Szybciej do Warszawy
Linia Kolei Dużych Prędkości ma docelowo połączyć Łódź m.in. z Warszawą i Wrocławiem. Kiedy powstanie, podróż do stolicy skróci się do około 40 minut! Na tak szybkie połączenie przyjdzie łodzianom jednak jeszcze trochę poczekać. Otwarcie ofert na budowę tunelu KDP planowane jest pod koniec września. Później, jeśli nie będzie żadnych problemów, czyli m.in. odwołań, spółka CPK podpisze umowę na drążenie tunelu. Wykonawca będzie miał na zakończenie inwestycji niespełna 4 lata. Uruchomienie pierwszej linii kolei dużych prędkości, tej między Łodzią a Warszawą, planowane jest na 2032 rok.