Łódź.pl

Kolej Dużych Prędkości w Łodzi. Koniec budowy komory startowej, mogą już drążyć!

Dobiegła końca budowa komory startowej tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. W obiekcie będzie mogła pojawić się tarcza TBM, która pod koniec 2026 r. rozpocznie drążenie podziemnej linii w kierunku stacji Łódź Fabryczna. Tunel KDP ma być gotowy do przyjęcia pociągów w roku 2029.

Kolej Dużych Prędkości w Łodzi. Koniec budowy komory startowej, mogą już drążyć!
Kolej Dużych Prędkości w Łodzi. Koniec budowy komory startowej, mogą już drążyć! / fot. cpk.pl
4 фото
Kolej Dużych Prędkości w Łodzi. Koniec budowy komory startowej, mogą już drążyć!
Kolej Dużych Prędkości w Łodzi. Koniec budowy komory startowej, mogą już drążyć!
Kolej Dużych Prędkości w Łodzi. Koniec budowy komory startowej, mogą już drążyć!
ДИВІТЬСЯ
ФОТО (4)

Komora startowa tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi ma prawie 30 metrów głębokości i 84 tysięcy metrów sześciennych kubatury (odpowiednik 32 basenów olimpijskich). Aby ją wybudować pracownicy zużyli zawartość 1500 betoniarek i 1700 ton stali i kompozytów. Dwa ostatnie materiały użyto do ściany czołowej, przez którą przebije się tarcza TBM.

  • ZOBACZ TAKŻE: Tunel na Hetmańskiej i wiadukt na Malowniczej. Są pieniądze na inwestycje na Widzewie!

W czwartym kwartale przyszłego roku rozpocznie się drążenie tunelu – zapowiada pełnomocnik rządu do spraw budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek. – Trwają przygotowania logistyczne: produkcja tubingów (betonowych prefabrykatów, z których będzie układana obudowa tunelu) i zabezpieczanie wywozu urobku. Jednym z największych i najbardziej czasochłonnych wyzwań będzie też zamówienie, produkcja i dostawa tarczy TBM.

Kiedy tunel Kolei Dużych Prędkości w Łodzi będzie gotowy?

Gdy tunel Kolei Dużych Prędkości w Łodzi zostanie oddany do użytku, spółka od razu (w 2029 roku) będziemy chciała skierować pociągi z niego na istniejącą już linię 14, wykorzystując go dla kolei dalekobieżnej.

  • CZYTAJ WIĘCEJ: Wszystko o Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Trasa, dworce, przystanki i więcej

Ta sama zasada ma dotyczyć także pozostałych elementów linii dużych prędkości „Y”. – Chcemy tak etapować budowę, by jak najszybciej wykorzystywać poszczególne elementy do skracania czasu przejazdu. W 2033 r., po oddaniu do użytku odcinka Sieradz – Wrocław, będzie można skrócić czas przejazdu Warszawa – Wrocław o godzinę – deklaruje Lasek.

ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ