Kolej Dużych Prędkości w Łodzi. Poznaliśmy wykonawcę najdłuższego tunelu w Polsce!

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) rozstrzygnął przetarg na budowę tunelu dalekobieżnego w Łodzi, który będzie kluczowym elementem Kolei Dużych Prędkości (KDP). Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum austriackich firm: PORR S.A. (lider) i PORR Bau GmbH (partner). Wartość kontraktu to ponad 2,1 mld zł brutto. Wykonawca będzie miał 46 miesięcy na realizację inwestycji.

Łódź.
wiz. Centralny Port Komunikacyjny

Tunel o długości 4,6 km przebiegnie pod centrum Łodzi i będzie najdłuższym kolejowym tunelem w Polsce. Jego budowa to nie tylko wyzwanie inżynieryjne, ale także ogromna szansa dla miasta. Łódź zyska strategiczne połączenie w ramach transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T oraz będzie ważnym węzłem na przecięciu dwóch linii KDP – Warszawa–Wrocław i Trójmiasto–Katowice.

Z Łodzi do Wrocławia i Poznania w nieco ponad godzinę!

Dzięki temu mieszkańcy Łodzi będą mogli podróżować do Wrocławia czy Poznania w zaledwie 1 godzinę i 10 minut – czyli niemal tak szybko, jak dziś do Warszawy. Co więcej, tunel pozwoli na integrację różnych środków transportu i odciąży ruch regionalny, ponieważ szybkie pociągi będą poruszać się nowym, wydzielonym korytarzem.

Dlaczego nie można po prostu modernizować istniejących torów? Konwencjonalna kolej pozwala na prędkości do 160 km/h, podczas gdy KDP osiąga nawet 350 km/h. Oznacza to inne promienie łuków, inną geometrię toru i brak licznych przystanków pośrednich. Tunel pod Łodzią to inwestycja „szyta na miarę” dla potrzeb nowoczesnego transportu.

ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ