Branża budowlana to jedna z tych, na których spoczywa największa odpowiedzialność za znalezienie rozwiązań neutralnych dla klimatu i społecznie odpowiedzialnych. STRABAG -lider runku budowalnego w Polsce i Europie, uważa za swój obowiązek wywiązywanie się z tej odpowiedzialności, stąd firma wyznaczyła sobie ambitny cel – neutralność klimatyczną do 2040 roku.
Niskoemisyjny beton – tak to już możliwe
Historycznie beton jest materiałem, który znalazł zastosowanie do budowy dróg i placów pod koniec XIX wieku. Pierwsza nawierzchnia betonowa powstała w 1888 roku na placu Solnym we Wrocławiu. Następnie wykorzystano technologię do budowy nawierzchni betonowych na autostradzie A4, która w latach 30-tych XX w. połączyła zagłębie Ruhry z zagłębiem górnośląskim. Pierwszy polski odcinek autostrady betonowej powstał w 1995 roku. Obecnie beton jest drugim po wodzie najczęściej stosowanym materiałem budowlanym na świecie. To nie tylko jego emisyjność, a skala zastosowania powoduje, że materiał ten odpowiada za 8-10% emisji CO2. Dlatego nawet działania o mniejszej skali przekładają się na znaczące ograniczenie emisji. Branża budowlana wraz z cementową podejmują wiele działań mających na celu obniżenie śladu węglowego w całym łańcuchu wartości, począwszy od produkcji klinkieru, skończywszy na działaniach związanych z konstrukcją budowlaną i jej ewentualną rozbiórką czy recyklingiem. Jednym z przykładów jest zastosowanie do budowy nawierzchni drogowych mielonego granulowanego żużla wielkopiecowego, który pozwala na ograniczenie emisyjności cementu nawet o 30% względem stosowanego do tej pory materiału. Ta wartość przekłada się w znaczącym stopniu na obniżenie śladu węglowego dróg betonowych.
STRABAG - jedyna firma w Polsce, która zastosowała niskoemisyjny cement do budowy dróg
Kierowcy w Polsce mają do dyspozycji łącznie 5115,6 km dróg szybkiego ruchu – w tym 1849 km autostrad i 3266 dróg ekspresowych. Z roku na rok przybywa też znaczna ilość dróg betonowych. Na koniec 2023 r. 1168 km dróg ekspresowych i autostrad posiadało nawierzchnię betonową, co stanowi już 22,8% całej sieci dróg klasy S i A w naszym kraju.
Drogi te mają liczne zalety, są tańsze i zdecydowanie trwalsze w porównaniu z nawierzchniami z mieszanek mineralno-asfaltowymi, nie występuje też na nich efekt koleinowania i posiadają lepszą widoczność podczas jazdy, z uwagi na ich jasny kolor.
Do tej pory do budowy tego typu dróg stosowane były tradycyjne wysokoemisyjne cementy. STRABAG jest jedyną w Polsce firmą, która rozpoczęła stosowanie cementów niskoemisyjnych po raz pierwszy na budowie autostrady. Na odcinku A2 Siedlce Zachód – Malinowiec wybudowanych zostanie w sumie 18,7 km dwujezdniowej nawierzchni wykonanej w technologii betonowej z wykorzystaniem materiału o obniżonym śladzie węglowym, którego dostawcą jest Cementownia Ożarów. STRABAG jako wykonawca, a Cement Ożarów SA, jako producent postanowili po raz pierwszy w naszym kraju podjąć wyzwanie zastosowana nowego materiału do budowy nawierzchni betonowej na kontrakcie zleconym przez GDDKiA. Próbny testowy fragment drogi został poddany badaniom laboratoryjnym, które potwierdziły jego wytrzymałość i zostały pozytywnie przyjęte przez GDDKiA.
Droga z granulatem gumowym z recyklingu
Budowa i modernizacja dróg budowanych w technologii bitumicznej jest obszarem, w którym można stosować materiały pochodzące z recyklingu. Większość dróg w Polsce posiada nawierzchnie wykonane z mieszanki mineralno-asfaltowej składającej się z mieszaniny kruszywa i asfaltu, który jest spoiwem. Stosowane są rozwiązania mające na celu ograniczenia emisyjności także w zakresie tego typu rozwiązań. Przykładem jest nawierzchnia obwodnicy Zielonej Góry. STRABAG wykorzystał własną opatentowaną technologię wytwarzania specjalnego asfaltu modyfikowanego gumą pod nazwą RUBBERBIT®, która została opracowana przez Laboratorium Badań Technicznych TPA grupy STRABAG w Pruszkowie. W technologii modyfikacji lepiszcze asfaltowe jest odpowiednio modyfikowane granulatem gumowym, powstającym ze zmielonych zużytych opon samochodowych. Dzięki temu uzyskuje się materiał charakteryzujący się wysokimi parametrami, niespotykanymi w standardowych asfaltach dostępnych na rynku. Granulat gumowy stanowi do ok. 20 proc. mieszanki asfaltowej. Do wykonania 13 km obwodnicy wykorzystano ok. 15 tys. opon, które nie trafiły na wysypisko.
Stosowanie zarówno niskoemisyjnych cementów, materiałów pochodzących z recyklingu czy obniżanie temperatur przy produkcji mas, to rozwiązania, które w najbliższych latach będą coraz częściej implementowane w budownictwie. Mają ona na celu ograniczenie śladu węglowego za który odpowiada branża budowlana. STRABAG już teraz jest liderem we wdrażaniu tego typu rozwiązań w Polsce i Europie.
