Był to efekt inicjatywy łódzkich fabrykantów. W ich imieniu 13 lutego 1897 r. Juliusz Kunitzer zawarł umowę z łódzkim magistratem. W tym samym roku powstało pierwsze torowisko wzdłuż ulic Konstantynowskiej i Średniej – od ul. Cmentarnej do ul. Anstadta. Trwały również prace na ul. Dzielnej, planując wybudowanie zajezdni tramwajowej i elektrowni przy skrzyżowaniu z ul. Nowowysoką (ul. Tramwajowa). Potem rozpoczęto prace na ul. Piotrkowskiej, planując doprowadzenie torów od Nowego Rynku (pl. Wolności) do Górnego Rynku (pl. Reymonta). Do Łodzi dotarły pierwsze wagony marki Herbrand, wyprodukowane w Kolonii, które po łódzkich szynach jeździły aż do lat 60.
Prace przy budowie linii tramwajowych przebiegały z przeszkodami. Kłopoty techniczne dotyczyły przede wszystkim zwrotnic i rozjazdów. Trudności pojawiły się także przy budowie mostów na Jasieniu i nad Łódką. Finalnie jednak na gwiazdkę 1898 r. łodzianie dostali nie lada prezent…