Już prawie od dekady Ola Piotrowska prowadzi warsztaty i szkolenia z cyfryzacji, zarówno dla łódzkich seniorów, jak i osób zagrożonych wykluczeniem. Komputer, laptop, tablet czy smartfon – bez tych urządzeń trudno wyobrazić sobie dzisiejszy świat.
Jeszcze 20 lat temu nieliczni mieli komputery w domu, żeby wysłać mail, trzeba było skorzystać z kafejki internetowej, a jedyną znaną grą na komórce był „wąż”. Postęp technologiczny nastąpił tak szybko, że nawet młodszym pokoleniom trudno jest za niektórymi zmianami nadążyć.
– Ja też nic nie wiedziałam na temat komputera i cyfryzacji, kompletnie nic. I kiedy już się sama nauczyłam, a jednocześnie też zrobiłam kursy i nauczyłam się tego, w jaki sposób u człowieka zachodzi proces uczenia się, zdałam sobie sprawę, że mogę też pomóc w tym innym ludziom – opowiada Aleksandra Piotrowska.
Warsztaty dla seniorów
Szybko okazało się, że potrzeby seniorów w temacie cyfryzacji są bardzo duże, stopień umiejętności z tym związany także bardzo różny. Są seniorzy, którzy potrzebują nauczyć się obsługi trudniejszych, bardziej wymagających aplikacji, a są też i tacy, którzy po prostu nie wiedzą, jak wykręcić numer telefonu.
– Najtrudniejsze czasem jest wytłumaczenie idei urządzenia, jak ono funkcjonuje i jak to jest, że kiedyś były wystające klawisze, a teraz już ich nie ma. To bywa bolesne, bo z wiekiem wszystko przeżywa się inaczej, jest większym wyzwaniem i czeka to tak naprawdę nas wszystkich – przyznaje Aleksandra Piotrowska.
Na takie warsztaty można zapisać się między innymi w Centrach Zdrowego i Aktywnego Seniora. Aleksandra Piotrowska prowadzi także indywidualne zajęcia, które cieszą się dużą popularnością.
– W swoim życiu nauczyłam się wielu rzeczy, skończyłam liceum plastyczne, byłam na studiach z kulturoznawstwa i na kursie z programowania neurolingwistycznego. To wszystko pomaga mi prowadzić warsztaty i czerpać z różnej wiedzy po to, żeby te warsztaty były ciekawsze i bogatsze – opowiada Aleksandra Piotrowska.
Pandemia i cyfryzacja
Punktem przełomowym, także dla seniorów, pod względem nauki obsługi smartfonów czy komputerów, stał się lockdown i pandemia COVID-19.
– To był to bardzo trudny moment. Seniorzy byli zostawieni wszędzie ze wszystkim, nie tylko z kwestią cyfrowości, to był dla nich bardzo ciężki czas. A jednocześnie wtedy pojawiła się konieczność, pewien przymus, żeby zacząć się uczyć korzystania ze smartfonów po to, by chociażby skontaktować się z rodziną – wspomina łodzianka.
Wtedy też pojawił się pomysł, by założyć kanał na YouTube i korzystając z tego medium, również edukować seniorów. Tak powstał „Smart senior, czyli jak się to robi”.
Na kanale można znaleźć filmy, z których krok po kroku dowiadujemy się, jak obsłużyć telefon, od tych najprostszych funkcji, jak dzwonienie, aż po trudniejsze, takie jak obsługa messengera czy korzystanie z przesyłania danych przy pomocy Bluetooth.
– Dla osób, które korzystają na co dzień z telefonów, może wydawać się to banalnie proste, ale dla osoby, która nigdy nie miała styczności ze smartfonem, samo wybranie numeru telefonu może być problematyczne – mówi Aleksandra Piotrowska.
Na kanale krok po kroku można zobaczyć, co dzieje się w telefonie po włączeniu określonych funkcji czy kliknięciu jakiejś ikony.
Kanał „Smart senior, czyli jak się to robi”:
https://www.youtube.com/channel/UCFhtKX-R6Lz6931PYdGp-bg