„Śliska szyna” to efekt pogodowy, który powoduje wytwarzanie się na szynie mazi sprawiającej, że przyczepność kół jest praktycznie zerowa. Prowadzący mają wrażenie jakby jechali po lodzie. Sytuacje nasilają się głównie w październiku i listopadzie. Związane jest to z opadającymi liśćmi, wilgocią i błotem.
- ZOBACZ TAKŻE: Co ty wiesz o MPK Łódź? Legendarne przystanki, najdłuższe linie i kultowe pojazdy [QUIZ]
Prowadzący tramwaje, wiedząc o tym zjawisku, zmniejszają prędkość w wielu newralgicznych miejscach. Nie zawsze da się jednak przewidzieć lub zauważyć „czarną szynę”. Gdy tramwaj już wpadnie w poślizg, w zatrzymaniu pojazdu pomagają piasecznice, które wysypują piasek pod koła tramwaju zwiększając ich przyczepność.
Motorniczowie MPK Łódź apelują!
Motorniczowie MPK Łódź apelują do kierowców, aby nie zajeżdżali tramwajom drogi i wzięli pod uwagę fakt, że pojazd szynowy nie zawsze może szybko zatrzymać się przed przeszkodą. Właśnie z powodu wpadnięcia w poślizg. Śliska szyna potrafi wydłużyć drogę hamowania nawet trzykrotnie. Prośba również do pieszych, aby nie wbiegali przed jadący pojazd.
W idealnych warunkach droga hamowania 40-tonowego składu z prędkości 45-50 km/h wynosi około 50 metrów. Śliska szyna potrafi wydłużyć ten dystans nawet trzykrotnie.
