Telefon Życzliwości w Łodzi ma już 10 lat. Pamiętaj, że zawsze miło Cię słyszeć

Dziesięć lat temu powstał w Łodzi Telefon Życzliwości, a dwa lata później Halofon – dwie inicjatywy, które stały się nieocenionym wsparciem dla seniorów, osób samotnych i potrzebujących.

Łódź. Telefon Życzliwości ma już 10 lat. Pamiętaj, zawsze miło Cię słyszeć
Telefon Życzliwości w Łodzi ma już 10 lat. Pamiętaj, zawsze miło Cię słyszeć, fot. envato elements

Telefon Życzliwości został uruchomiony 16 marca 2015 r. jako odpowiedź na rosnącą potrzebę kontaktu i wsparcia dla seniorów, którzy często borykają się z samotnością i wykluczeniem społecznym. Wolontariusze, głównie seniorzy, pełnią dyżury telefoniczne, oferując rozmowę, wsparcie emocjonalne i pomoc w codziennych sprawach. Podpowiadają, gdzie udać się po wsparcie psychologiczne, prawne czy socjalne oraz gdzie osoby w wieku 60+ mogą spędzać wolny czas w naszym mieście. 

Później powstał Halofon

Dwa lata później, w 2017 r., powstał Halofon – system oddzwaniania do osób, które wyraziły chęć regularnego kontaktu. W ramach Halofonu wolontariusze utrzymują systematyczny kontakt z podopiecznymi seniorami: dzwonią do nich z pytaniem o samopoczucie i zdrowie, a także prowadzą rozmowy na interesujące ich tematy. Stałą opieką objęte są zazwyczaj osoby samotne lub nieopuszczające domu z powodu stanu zdrowia, które dzięki temu zyskują systematyczne wsparcie i towarzystwo w codziennym życiu.

Solidarność międzypokoleniowa 

Łódzki Telefon Życzliwości i Halofon to coś więcej niż zwykłe linie wsparcia – to dowód na ogromną wartość międzypokoleniowej solidarności. Dzięki pracy wolontariuszy wielu seniorów poczuło się mniej samotnych, a osoby angażujące się w projekt znalazły sposób na aktywne i wartościowe spędzanie czasu, niosąc pomoc innym. 

Ponad 100 osób i 127 godzin

Telefon Życzliwości i Halofon powstały z inicjatywy Fundacji Subvenio i Urzędu Miasta Łodzi, a ich pomysłodawczynią była Celina Maciejewska, łódzka działaczka społeczna, obecnie Rzecznik ds. Seniorów Urzędu Miasta Łodzi. O tym, jak bardzo Telefon Życzliwości i Halofon są potrzebne, świadczą liczby – tylko w ciągu drugiej połowy 2024 r.:

  • ze wsparcia skorzystało ponad 100 osób,
  • na rozmowy z osobami potrzebującymi wsparcia wolontariusze poświęcili 127 godzin i 30 minut (podczas trwających 375 godzin dyżurów)

Pod jaki numer dzwonić?

Jeśli potrzebujesz wsparcia, zadzwoń pod jeden z podanych poniżej numerów telefonu:

  • 42 638 50 32 
  • 739 903 452 
  • 739 903 453

Telefon Życzliwości jest dostępny od poniedziałku do piątku w godz. 12:00–15:00.

ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ