To była najważniejsza arteria w Łodzi. Ul. Główna wygląda dziś zupełnie inaczej

Najważniejszą arterią Nowej Dzielnicy, utworzonej w 1840 r. była, zgodnie ze swą nazwą ul. Główna (dziś al. Piłsudskiego, trasa W–Z) z umiejscowionym w jej osi Wodnym Rynkiem.

Wodny Rynek okolice Trasy WZ
Wodny Rynek
7 фотоs
Wodny Rynek okolice Trasy WZ
Wodny Rynek okolice Trasy WZ
Wodny Rynek okolice Trasy WZ
Wodny Rynek okolice Trasy WZ
Wodny Rynek okolice Trasy WZ
ДИВІТЬСЯ
ФОТО (7)

Znaczenie nowej arterii wzrosło jeszcze bardziej po ukończeniu wytyczonej w jej dalszym przedłużeniu szosy rokicińskiej, która do czasu wybudowania linii kolejowej do Koluszek stanowiła główny trakt towarowy, łączący ją z najbliższą stacją kolejową w Rokicinach, leżącą na trasie warszawsko-wiedeńskiej. Wśród arterii południkowych dominującą rolę odgrywała natomiast ul. Targowa, której ranga wynikała m.in. z faktu, iż łączyła ona w prostej linii Wodny Rynek z usytuowanym w jej perspektywie nowym Rynkiem Cegielnianym (dziś pl. Dąbrowskiego), który utworzono wprawdzie po zewnętrznej stronie ul. Dzielnej, ale z myślą o obsłudze Nowej Dzielnicy. Nazwa placu wywodziła się od pobliskiej cegielni, ale po urządzeniu targowiska została przemianowana na Targowy Rynek.

Łódź coraz ważniejsza

O stopniowym przekształcaniu Łodzi w miasto o rosnącej pozycji gospodarczej świadczy także utworzenie na terenie Nowej Dzielnicy pierwszego w Łodzi publicznego parku, który z uwagi na właściwości terenu otrzymał nazwę Źródliska (a także Kwele, niem. „quelle” – „źródło”). Ogród urządzony w stylu angielskim uważany był za jeden z piękniejszych w Królestwie Polskim. Park Źródliska, później powiększony, ze starym drzewostanem mamy w Łodzi do dziś, ale z nazewnictwa miejskiego w 1979 r. zniknęła historyczna ul. Główna, wytyczająca w poł. XIX w. nowy szlak rozwoju miasta.

ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ