Tarcza TBM Katarzyna już pod koniec tego miesiąca ma wywiercić pierwszy odcinek dużego tunelu, który w przyszłości połączy dworzec Łódź Fabryczna z dworcami Żabieniec i Łódź Kaliska. Jak informuje PKP TLK, jeszcze w tym miesiącu tarcza „przewierci się” do przystanku Polesie, czyli w pobliże Manufaktury. To właśnie tam stanie jeden z przystanków, a prace są najbardziej zaawansowane.
– Na przystanku Łódź Polesie wykonano ściany szczelinowe sięgające 30 m głębokości. Gotowe są stropy na poziomie 0 i -1. Powstaje strop na kondygnacji -2 – informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.
Wykonawca rozpoczął też wydobywanie gruntu z poziomu -3. To najgłębsza część przyszłej stacji.
„Łódzkie metro" na Kozinach
Inaczej wygląda sytuacja na Kozinach, czyli przystanku przy al. Włókniarzy. Trzeba jednak pamiętać, że pomysł jego budowy powstał najpóźniej, więc prace w tym miejscu są teraz w początkowej fazie realizacji.
– Obecnie powstają wewnętrzne ściany szczelinowe. Budowana jest płyta stropowa poziomu -1. Następnie powstaną kolejne elementy, czyli płyta pośrednia i denna – wyjaśnia rzecznik PKP PLK.
Realny termin końca budowy – czyli kiedy?
Choć postępy prac na pewno cieszą, niewiele wskazuje na to, by zakładany termin zakończenia budowy tunelu średnicowego pod Łodzią i przystanków na nim – czyli rok 2023 – został dotrzymany. Bardziej realistyczny termin to początek 2025 roku.