W pierwszych scenach filmu widać wejście do kina Włókniarz (później Capitol) przy ul. Zachodniej z szyldem „Wolność”. Główny bohater obrazu, wyrachowany, komunistyczny cenzor, grany przez Janusza Gajosa, mieszka w kamienicy Scheiblerów na rogu Piotrkowskiej i Próchnika. W finałowej scenie spotkania na dachu w oddali widać charakterystyczne budynki Textilimpexu oraz hoteli Savoy i Grand. Trzon obrazu stanowią sceny propagandowego filmu „Jutrzenka”, wyświetlanego w kinie Wolność, w którym aktorzy buntują się przeciwko zafałszowanej treści i zaczynają przemawiać do publiczności. Na użytek filmu, po długich pertraktacjach, Marczewski uzyskał zgodę Woody’ego Allena na wykorzystanie fragmentów obrazu „Purpurowa róża z Kairu”, opartego na podobnym chwycie formalnym.
Rozliczenie z systemem komunistycznym
„Ucieczka z kina „Wolność” była swoistym rozliczeniem z końcem systemu komunistycznego i wywołała szeroką dyskusję. Na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni obraz otrzymał pięć statuetek, w tym Złote Lwy dla najlepszego filmu oraz kilka nagród na międzynarodowych imprezach. Dzieło urodzonego w Łodzi reżysera i scenarzysty, który ma swoją gwiazdę na ul. Piotrkowskiej, autora m.in. obrazów „Zmory”, „Dreszcze” czy „Weisser”, było ważnym filmem politycznym czasów przełomu po 1989 roku.
