Coraz więcej firm na rynku ogłasza upadłość. Na bankructwa tych z branży budowlanej wpływa przede wszystkim utrata płynności finansowej, wzrost inflacji, drastyczny wzrost cen surowców i podzespołów, a dodatkowo brak dostępności materiałów budowlanych czy odpływ pracowników pochodzenia ukraińskiego. Zachwianie na rynku inwestycyjnym jest odczuwalne również w Łodzi.
IDS-BUD i jego łódzkie inwestycje
IDS-BUD, generalny wykonawca szeregu inwestycji drogowych w ramach rewitalizacji centrum, upadł. Miasto szuka firm, które dokończą jego inwestycje. Udało się to już na ul. Rewolucji 1905 r., na odcinku od ul. Wschodniej do Kilińskiego - pod koniec lipca wyłoniono wykonawcę, który w ciągu 3 miesięcy usunie usterki w nawierzchni, wymaluje i ustawi oznakowanie oraz wymieni zniszczone drzewo.
Kolejne inwestycje, które do zamknięcia wymagają znalezienia nowych firm, to m.in. pasaże łączące Manufakturę z Teatrem Powszechnym i ul. Zachodnią. Na ten projekt miasto chce ogłosić przetarg jeszcze w sierpniu.
Na liście inwestycji porzuconych przez IDS-BUD są również: budowa drogi, która połączy ulicę Wschodnią z Sienkiewicza oraz nowe ulice w kwartale ul. Traugutta, Tuwima, Sienkiewicza i Kilińskiego.
Upadek lidera w branży budowlanej
IDS-BUD, wieloletni lider wśród firm prowadzących w Łodzi głównie inwestycje drogowe, przez kilkanaście lat pełnił rolę generalnego wykonawcy (samodzielnie lub w ramach konsorcjum) we wszystkich sektorach budownictwa ogólnego, a także specjalistycznego budownictwa paliwowego, energetycznego, inżynieryjnego, obiektów ochrony środowiska oraz drogowego. W 2020 roku znalazł się na liście 20 największych podmiotów działających na polskim rynku budowlanym.
Realizacje firmy można wymieniać długo - wśród najbardziej znaczących są budowa Trasy Mostu Północnego od węzła z ul. Pułkową do węzła z ul. Modlińską w Warszawie, rozbudowa, modernizacja i przebudowa sieci wodociągowej oraz kanalizacji sanitarnej w Radomiu, opracowanie projektu i budowa terminala naftowego w Gdańsku czy budowa osiedla mieszkaniowego Nowy Nikiszowiec w Katowicach.
W 2020 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zerwała umowę z konsorcjum IDS-BUD, na budowę odcinka Zakopianki, czyli trasy S7 pomiędzy Lubniem i Naprawą.