Budowa komory startowej tunelu KDP na Retkini. Zmiany w organizacji ruchu na Maratońskiej

Na Retkini, u zbiegu ul. Maratońskiej z Obywatelską, trwa budowa komory startowej drugiego tunelu kolejowego, który powstanie pod Łodzią. To pierwsza część Kolei Dużych Prędkości w Polsce. Szybkie pociągi połączą Łódź z Warszawą, Wrocławiem i Poznaniem.

Budowa komory startowej tunelu KDP na Retkini
Budowa komory startowej tunelu KDP na Retkini
13 zdjęć
Budowa komory startowej tunelu KDP na Retkini
Budowa komory startowej tunelu KDP na Retkini
Budowa komory startowej tunelu KDP na Retkini
Budowa komory startowej tunelu KDP na Retkini
Budowa komory startowej tunelu KDP na Retkini
ZOBACZ
ZDJĘCIA (13)

Na budowie dobiega właśnie końca pierwszy etap prac. Od soboty (15 czerwca) - aby możliwe było przystąpienie do robót po południowej stronie ul. Maratońskiej - pojawią się ważne zmiany w organizacji ruchu. Ruch w obu kierunkach odbywać się będzie obecnie zamkniętą jezdnią. 

Największa tarcza i najdłuższa trasa

Tunel KDP w Łodzi będzie miał 4,6 km. Wydrąży go tarcza zmechanizowana TBM, która umożliwia bezpieczne i bezkolizyjne przejście pod istniejącą infrastrukturą miejską. Tarcza użyta w Łodzi będzie miała największą średnicę (ok. 14 metrów) spośród dotychczas wykorzystanych podczas inwestycji kolejowych w Polsce. Ta inwestycja będzie też najdłuższą trasą podziemną wykonaną jednym odcinkiem. 

Którędy tunel KDP w Łodzi?

Łódzki tunel będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim KDP. Na terenie miasta szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię zaprojektowane jest na Retkini  w sąsiedztwie istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzona zostanie
na zachód województwa – w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia.

ZOBACZ TAKŻE