Budowa parkingów wielopoziomowych w Łodzi. Zobacz, w jaki sposób i z czego powstają [ZDJĘCIA]

W sercu Łodzi, przy ul. Wschodniej 62/64, rośnie nowoczesny, wielopoziomowy parking. To jeden z trzech tego typu obiektów budowanych obecnie w mieście, które mają rozładować problem braku miejsc postojowych w centrum. Ale jak właściwie powstaje taki parking? Z czego się go buduje i co wyróżnia współczesne inwestycje tego typu?

Łódź. Budowa parkingów wielopoziomowych w Łodzi. Zobacz, w jaki sposób i z czego powstają
Budowa parkingów wielopoziomowych w Łodzi. Zobacz, w jaki sposób i z czego powstają [ZDJĘCIA]
15 zdjęć
Łódź. Budowa parkingów wielopoziomowych w Łodzi. Zobacz, w jaki sposób i z czego powstają
Łódź. Budowa parkingów wielopoziomowych w Łodzi. Zobacz, w jaki sposób i z czego powstają
Łódź. Budowa parkingów wielopoziomowych w Łodzi. Zobacz, w jaki sposób i z czego powstają
Łódź. Budowa parkingów wielopoziomowych w Łodzi. Zobacz, w jaki sposób i z czego powstają
Łódź. Budowa parkingów wielopoziomowych w Łodzi. Zobacz, w jaki sposób i z czego powstają
ZOBACZ
ZDJĘCIA (15)

Budowa parkingu wielopoziomowego zaczyna się – jak każda inna inwestycja – od projektu architektoniczno-konstrukcyjnego. W przypadku Łodzi uwzględniono nie tylko potrzeby kierowców, ale też lokalny kontekst urbanistyczny. Parking przy ul. Wschodniej powstaje w ścisłym centrum miasta – tu nie ma miejsca na błędy projektowe ani nieprzemyślane rozwiązania.

Pierwszym etapem budowy są oczywiście prace ziemne: przygotowanie terenu, wykonanie wykopów pod fundamenty i wzmocnienie gruntu. W przypadku inwestycji przy Wschodniej zastosowano nowoczesne technologie pozwalające na szybkie i bezpieczne posadowienie budynku, mimo miejskiej, zwartej zabudowy.

Łódź stawia na prefabrykaty

Konstrukcję nośną nowoczesnych parkingów zazwyczaj stanowi stal lub żelbet – materiał trwały, odporny na duże obciążenia i warunki atmosferyczne. W Łodzi postawiono na prefabrykowane elementy żelbetowe, które przyjeżdżają na plac budowy gotowe do montażu. Dzięki temu cała konstrukcja rośnie w oczach – kolejne kondygnacje mogą być montowane znacznie szybciej niż w tradycyjnym systemie.

Prefabrykacja ma jeszcze jedną zaletę: pozwala ograniczyć uciążliwości budowy dla sąsiadów – mniej hałasu, kurzu i ciężkiego sprzętu, który wjeżdża do ścisłego centrum miasta.

Nowoczesne rozwiąznia

Nowoczesny parking to nie tylko miejsce, gdzie można zostawić samochód. To także inteligentne systemy zarządzania ruchem, liczenia wolnych miejsc, a nawet ładowania samochodów elektrycznych. Parking przy ul. Wschodniej 62/64 będzie wyposażony w systemy detekcji zajętości miejsc, monitoring, oświetlenie LED oraz nowoczesne rozwiązania ułatwiające poruszanie się pieszym i rowerzystom. W planach są również miejsca do ładowania aut elektrycznych – bo infrastruktura musi iść z duchem czasu.

Nie zapomniano o estetyce i ekologii

Choć parkingi kojarzą się zwykle z betonem i stalą, inwestycje w Łodzi są projektowane z myślą o estetyce i ekologii. Elewacja parkingu przy Wschodniej ma być częściowo pokryta zielenią – pnącymi roślinami, które nie tylko poprawiają wygląd budynku, ale też pomagają obniżyć temperaturę w jego otoczeniu i pochłaniają część zanieczyszczeń.

Dodatkowo wokół budynku planowane są nowe nasadzenia, a sam parking ma być wkomponowany w miejską przestrzeń w sposób, który ułatwi poruszanie się pieszym i rowerzystom. Infrastruktura ma służyć wszystkim mieszkańcom – nie tylko kierowcom.

Budowa parkingu, czyli złożony proces

Budowa nowoczesnego parkingu wielopoziomowego to złożony proces, który łączy zaawansowaną inżynierię, technologie przyjazne środowisku i świadome projektowanie miejskiej przestrzeni. Inwestycja przy Wschodniej 62/64 jest jednym z trzech takich obiektów, które mają pojawić się w centrum Łodzi – kolejne powstaną przy ul. Tuwima i ul. Wólczańskiej.

Choć dla wielu mieszkańców to po prostu nowe miejsca parkingowe, warto pamiętać, że za takim projektem stoi myśl o bardziej funkcjonalnym, estetycznym i przyjaznym mieście.

ZOBACZ TAKŻE