Drugi tunel pod Łodzią. Jest pozwolenie na budowę! [SZCZEGÓŁY]

Budowa tunelu kolei dużych prędkości pod Łodzią coraz bliżej. Spółka Centralny Port Komunikacyjny właśnie uzyskała pozwolenie na budowę. Trwają już pierwsze prace budowlane, między innymi przy Łódzkim Domu Kultury. Wkrótce ma zacząć się drążenie.

Drugi tunel pod Łodzią. Jest pozwolenie na budowę!
Drugi tunel pod Łodzią. Jest pozwolenie na budowę!

CPK otrzymała właśnie pozwolenie na budowę drugiego tunelu kolejowego pod łodzią. To najważniejsza część inwestycji. Chodzi o 4-kilometrowy odcinek tunelu, którym w przyszłości pojadą szybkie pociągi. Połączy on dworzec Łódź Fabryczną z Rekinią. - Uzyskanie pozwolenia na budowę umożliwia rozpoczęcie prac przy tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. To jeden z najbardziej wymagających odcinków wchodzących w skład linii kolejowej Y i jednocześnie nasz najbardziej zaawansowany projekt — mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK. Drugi łódzki tunel kolejowy to element większego projektu. Kolej dużych prędkości ma pozwolić na szybki dojazd do planowanego lotniska w Baranowie między Łodzią a Warszawą. Szybkie pociągi połączą nie tylko Łódź z Warszawą, ale będzie można nimi dojechać na przykład do Sieradza, czy dalej do Wrocławia. Wg planów, dzięki nowemu połączeniu, z Łodzi do stolicy będzie można dojechać nawet w 45 minut.

Pierwsze prace już trwają

Pierwsze prace przy budowie tunelu już trwają. Na razie są to prace przygotowawcze. - Od września trwa wzmacnianie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury [...] Koszt tego kontraktu to nieco ponad 93 mln zł netto — informuje CPK. Poza tym trwa przebudowa podziemnej infrastruktury potrzebnej do obsługi tunelu w przyszłości. Budowana jest także sieć energetyczna. Wkrótce ma ruszyć także budowa tak zwanych komór startowych dla tarcz TBM drążących tunel. Jedna z nich powstanie przy dworcu Łódź Fabryczna, druga, na Retkini, w okolicach ulic Obywatelskiej, Maratońskiej i Waltera Janke. Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała już umowę z ich wykonawcą.

ZOBACZ TAKŻE