Drugi tunel średnicowy pod Łodzią. KDP pojedzie pod dworcem Łódź Kaliska i Retkinią [MAPA]

Prace przy tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi wchodzą w kolejną fazę – spółka CPK złożyła wniosek o decyzję lokalizacyjną. To jeden z ostatnich elementów przygotowania do budowy, która ma ruszyć w pierwszej połowie 2023 roku. Tunel jest elementem łączącym Warszawę i Łódź z Poznaniem i Wrocławiem.

mat.pras.
Drugi tunel KDP pojedzie pod Łodzią Kaliską i Retkinią
6 zdjęć
mat.pras.
mat. pras.
mat. pras.
mat. pras.
mat. pras.
ZOBACZ
ZDJĘCIA (6)

Prace nad projektem budowlanym tunelu KDP trwają od listopada 2021 roku. Wtedy spółka CPK podpisała umowę z konsorcjum Metroprojektu i SUD Architekt Polska. Projekt jest na ukończeniu, a inwestor, czyli spółka Centralny Port Komunikacyjny, czeka na wydanie decyzji lokalizacyjnej, aby złożyć wnioski o pozwolenie na budowę. Rozpoczęcie zasadniczych robót budowlanych jest planowane na pierwszą połowę przyszłego roku.

– Ten tunel to ważny element infrastruktury transportowej w Łodzi, ale i nie tylko. To również łącznik tzw. igreku, czyli przygotowywanej linii dużych prędkości między Warszawą i Łodzią a Poznaniem i Wrocławiem. To kluczowy element Programu CPK w Polsce, dzięki któremu podróże koleją staną się łatwiejsze, szybsze i wygodniejsze. W bezpośrednim zasięgu inwestycji kolejowych CPK znajdzie się ok. 24 mln Polaków – mówi Marcin Horała, wiceminister Funduszy i Polityki Regionalnej oraz pełnomocnik rządu ds. CPK.

KDP od stacji Łódź Fabryczna do Retkini

Tunel o długości ponad 4 kilometrów będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, a przede wszystkim dla Kolei Dużych Prędkości (KDP). Jego początek jest zaplanowany na stacji Łódź Fabryczna, a wyjście na powierzchnię na południowy zachód od stacji Łódź Kaliska, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14.

– Dzisiaj możemy powiedzieć, że wbicie pierwszej łopaty pod budowę tunelu jest już „o krok”. Mam nadzieję, że za niespełna rok spotkamy się z tej okazji na placu budowy. Tunel dalekobieżny w Łodzi to obecnie najbardziej zaawansowany projekt w ramach CPK. To też bardzo istotny element przygotowywanych przez nas licznych inwestycji kolejowych – podkreśla Radosław Kantak, członek zarządu spółki CPK ds. Inwestycji Kolejowych.

Jak wydrążyć tunel KDP?

Drążenie tunelu zostanie przeprowadzone przy pomocy automatycznych tarcz TBM. Typ zostanie wybrany przez wykonawcę robót, który weźmie pod uwagę wymagania opisane w projekcie budowlanym, m.in. wymóg nienaruszenia położenia zwierciadła wód gruntowych i uniemożliwienia wpływu wody do wykopu, dzięki którym zostaną zminimalizowane osiadania powierzchni gruntu. To pozytywnie wpłynie na ochronę budynków, innych obiektów i infrastruktury podziemnej, znajdujących się w strefie wpływu obiektu.

ZOBACZ TAKŻE