Kolej Dużych Prędkości (KDP) - pierwszy etap
Budowa Kolei Dużych Prędkości (KDP) na terenie Łodzi jest podzielona na trzy części. Pierwsza obejmuje przygotowanie terenu k. dworca Fabrycznego, czyli wzmocnienie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, pod którym pojadą pociągi.
Przetarg na tę inwestycję został właśnie ogłoszony. Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) czeka na oferty od wykonawców do 28 listopada.
Na czas podbijania fundamentów ŁDK przeniesie swoją działalność do siedziby Agencji Rozwoju Regionalnego przy ul. Narutowicza 34.
Kolej Dużych Prędkości (KDP) - drugi i trzeci etap
Drugim etapem budowy KDP w Łodzi będzie komora startowa na Retkini, gdzie pociągi wyjadą z tunelu. Na trzecim etapie – głównej części inwestycji – powstanie sam tunel o długości ponad 4 km.
Jakie miasta połączy KDP?
Po wybudowaniu KDP połączy Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław szybkim pociągiem, który pojedzie z prędkością 250 km/h, a docelowo nawet 350 km/h. Na terenie naszego miasta będzie dla niej tylko jeden przystanek – dworzec Fabryczny.
Z Retkini tory poprowadzą dalej w kierunku Sieradza, a za nim rozwidlą się na Wrocław i Poznań.
KDP to projekt realizowany w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, czyli lotniska między Łodzią i Warszawą. Dzięki niej podróże kolejowe na jej trasie skrócą się o połowę, np. do stolicy dojedziemy w 45 minut.