Łódź stawia zdecydowane kroki na drodze ku elektromobilności. Zamówione przez miasto osiem modeli Solaris Urbino 18 electric to autobusy ciche i całkowicie bezemisyjne. Dzięki odpowiedniej konfiguracji baterii i infrastruktury ładowania operacyjność Urbino electric może wynosić nawet 24 godziny na dobę. Autobusy pojawią się na ulicach Łodzi w drugiej połowie 2023 r.
– Dzisiejsze podpisanie kontraktu na 8 nowoczesnych autobusów elektrycznych to dla nas bardzo ważne wydarzenie. Cieszymy się, że Łódź staje się kolejnym miastem na mapie użytkowników zeroemisyjnych Solarisów. Jesteśmy też dumni, że możemy wspierać miasto w realizacji tak ambitnych projektów. Intensywne działania związane z elektryfikacją komunikacji miejskiej w Łodzi mogą być świetnym przykładem dla wielu europejskich miast – podkreśla Krzysztof Musiał, Dyrektor Sprzedaży w firmie Solaris.
– To świetna wiadomość dla łódzkiej floty autobusów, która wzbogaci się o kolejne elektryki. Dziś podpisujemy umowę na zakup pierwszych przegubowych elektrycznych autobusów z firmą Solaris. Bardzo się cieszę, i jestem przekonany, że to początek długofalowej współpracy – powiedział Adam Pustelnik, pierwszy wiceprezydent Łodzi.
Czym się wyróżniają Urbino 18 electric?
Zamówione elektrobusy będą zasilane nowoczesnymi bateriami High Energy o łącznej pojemności nominalnej ponad 400 kWh. Magazyny energii będą mogły być ładowane zarówno poprzez wtyczkę plug-in, umieszczoną w przedniej masce autobusu, jak i pantograf, opuszczany z ładowarki do specjalnych szyn zamontowanych na dachu pojazdu. Płynną jazdę osiemnastometrowych e-busów zapewni elektryczny centralny silnik trakcyjny.
W komfortowych wnętrzach Urbino 18 electric, zaopatrzonych w pełni zautomatyzowaną klimatyzację, zmieści się co najmniej 110 osób, z czego 35 pasażerów na miejscach siedzących. W autobusach znajdą się także liczne udogodnienia i nowoczesne rozwiązania, jak np. elektroniczny system biletowy, umożliwiający płatność za przejazd za pomocą karty płatniczej, automat do zakupu biletów czy system informacji pasażerskiej z funkcją autoadaptacji, który pozwala na przystosowanie poziomu głośności emitowanych komunikatów wygłaszanych wewnątrz pojazdu do głośności tła.
W trosce o optymalne wykorzystanie możliwości elektrycznej floty wraz z pojazdami dostarczone zostanie również autorskie wsparcie zdalnej diagnostyki autobusów w postaci nowoczesnego systemu eSConnect. Dzięki informacjom o stanie naładowania akumulatorów wraz z danymi o przewidywanym zasięgu autobusu czy chwilowego i całkowitego zużycia energii elektrycznej, przewoźnik może optymalizować działanie swojej floty. eSConnect pozwala więc zwiększyć dostępność pojazdów, ograniczyć czas przestoju autobusów i uniknąć niepotrzebnych powrotów do zajezdni.