Kwalifikacje do Szkolnego Budżetu Obywatelskiego
Aby wziąć udział w projekcie, szkoła musiała wypełnić formularz opracowany przez Fundację EduKABE. W ramach rekrutacji bardzo ważne było zwrócenie uwagi na aktywność uczniów i uczennic w ramach podejmowanych dotychczas przez nich inicjatyw. Istotne były również wymienianie przez szkoły cele, które placówka chce osiągnąć, angażując się w projekt. Zakwalifikowane szkoły podkreślały, jak ważna jest samorządność w szkole, która jest prawem każdego ucznia do osobistej inicjatywy, odkrywania nowych możliwości. Szkoły opisywały również, jak ważne jest kształcenie postaw obywatelskich uczniów oraz ich uwrażliwianie społecznie, dzięki czemu młodzież będzie mogła poczuć sprawstwo, uwierzyć we własną moc zmieniania świata.
Uczniowie mają głos
W ramach projektu uczniowie i uczennice oraz przedstawiciele i przedstawicielki społeczności szkolnych z 16 szkół będą decydować o tym, w jaki sposób wydać kwotę 4 tys. zł na szkołę, tak aby wprowadzić zmiany, na których wszystkim najbardziej zależy.
– Szkolne Budżety są według nas najlepszym narzędziem do wzmacniania postaw zaangażowania uczniów, a także świetną formą edukacji obywatelskiej. Często jest niestety tak, że młodzież nie ma poczucia wpływu na to, co się dzieje w szkole, a samorządy uczniowskie postrzegane są jako inspirowane przez dorosłych. Dlatego priorytetem jest dla nas podejście inkluzywne, włączające młodzież w podejmowanie decyzji w sprawach dotyczących szkoły – mówi Barbara Michalska z Fundacji EduKABE i dodaje: – Dzięki temu w przyszłości młodzież będzie miała poczucie większego wpływu na życie szkoły. Poza tym zależy nam, aby kształtować obraz szkoły, która jest otwarta na partnerstwo i dialog.
Uczestnicy i uczestniczki projektu zostaną zapoznani z ideą deliberacji rozumianej jako tworzenie wspólnej przestrzeni do dialogu na temat potrzeb, problemów i możliwych rozwiązań ważnych dla danej szkoły i jej lokalnej społeczności. Dzięki aktywnemu udziałowi w projekcie, dzieci i młodzież zyskają możliwość współdecydowania o sprawach ważnych dla swojej szkoły i jej otoczenia. Co więcej, społeczności szkolne będą zaangażowane we wdrażanie wybranych przez siebie rozwiązań. Pobudzony zostanie potencjał łódzkiej młodzieży, tak aby ich głos zaczął być słyszalny i uwzględniamy, również w polityce miejskiej. Projekt realizowany jest przez Fundację EduKABE w sposób partnerski z Urzędem Miasta Łodzi.
– Fenomen szkolnego budżetu polega na tym, że integruje oraz łączy różne grupy w społeczności szkolnej, uczy współpracy z rówieśnikami. Kolejnym walorem edukacyjnym jest kształtowanie postaw obywatelskich, dzięki którym młodzież pozna i zrozumie mechanizmy partycypacji społecznej – mówi Barbara Michalska, Fundacja EduKABE.
Teraz czas na szkolenia
Kolejnym etapem projektu jest zaplanowane na styczeń 2022 roku szkolenie Szkolnych Opiekunów Budżetu, którzy zdobędą wiedzę, w jaki sposób przeprowadzić cały projekt w danej placówce. Dzięki temu rozpocznie się wspaniała przygoda tworzenia miasta wspólnie.
Projekt Młodzież dla Łodzi – Szkolny Budżet Deliberacyjny realizowany jest z dotacji programu Program Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, finansowany z Funduszy EOG.
Szkoły zakwalifikowane do projektu:
Szkoły podstawowe:
- Szkoła Podstawowa nr 34,
- Szkoła Podstawowa nr 36,
- Szkoła Podstawowa nr 65,
- Szkoła Podstawowa nr 70,
- Szkoła Podstawowa nr 81,
- Szkoła Podstawowa Specjalna nr 105,
- Szkoła Podstawowa nr 137,
- Szkoła Podstawowa nr 192.
Szkoły ponadpodstawowe:
- Zespół Szkół Ekonomii i Usług,
- XIII Liceum Ogólnokształcące,
- XXI Liceum Ogólnokształcące,
- XXVI Liceum Ogólnokształcące,
- XLII Liceum Ogólnokształcące,
- Technikum nr 3,
- Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego,
- Zespół Szkół Ponadpodstawowych nr 5.