MPK Łódź: koniec ze schodami, wszystkie autobusy są już niskopodłogowe

15 stycznia ostatni raz na łódzkie ulice wyjechały trzy autobusy wysokopodłogowe, czyli Mercedesy O345 Conecto G. Dwa z nich kursowały na linii W, a trzeci obsługiwał linię 69.

fot. ŁÓDŹ.PL
Autobus elektryczny Volvo

Kiedy w 2006 r. 30 przegubowców trafiło do Łodzi, wyróżniały się one spośród pozostałych autobusów tym, że miały tylko jeden stopień. Dlatego Mercedesy O345 Conecto G nazywano średniopodłogowymi. Przez 16 lat ich eksploatacji standardy znacznie się zmieniły i Conecto były ostatnimi pojazdami w autobusowej flocie MPK bez niskiej podłogi. 

Mercedesy sukcesywnie wycofywano z eksploatacji, ale największą ich partię skreślono z inwentarza w 2021 r. Na stanie zostało ich tylko 12 sztuk. Po ostatniej dostawie przegubów firmy Solaris na przełomie 2021/2022 r. rozpoczęto likwidację kolejnych Mercedesów z 2006 r. Ostatecznie ich eksploatację zajezdnia Nowe Sady zakończyła 15 lutego.

W najbliższych miesiącach po Łodzi przestaną też kursować jednoczłonowe Jelcze M121B3, które MPK Łódź kupiło w latach 2005–2006. Zastępowane są one sukcesywnie przez hybrydowe autobusy Solarisa, które zostały dostarczone na początku tego roku.

To właśnie Solarisy przeważają obecnie we flocie MPK, spółka ma ich na stanie 247 sztuk. Liczba wszystkich Mercedesów, po wycofaniu O345 Conecto G zmniejszyła się do 127 sztuk. Na stanie MPK Łódź są również 42 pojazdy typu mini marki Isuzu oraz 17 autobusów Vovlo. 

W przyszłym tygodniu natomiast rozpocznie się dostawa 17 elektrycznych autobusów tej ostatniej marki do zajezdni Limanowskiego. Wszystkie z wymienionych pojazdów mają w pełni lub częściowo niską podłogę, a 70 proc. z nich jest wyposażona w klimatyzację. 

ZOBACZ TAKŻE